10 trender inom butikskommunikation

10 heta trender

2014-11-13

Trendspaning. Raffinerade uttryck behövs för att fånga uppmärksamheten hos dagens konsumenter. Inside Retail Magazine, Australiens ledande tidning inom detaljhandeln, presenterar de tio hetaste trenderna inom butikskommunikation.

  1. Skyltfönstret måste förändras kontinuerligt, särskilt inom konfektionsindustrin. Det handlar om snabba intryck.

  2. Skapa flexibel skyltning. Det är utmaningen för alla leverantörer – att konstruera utvecklingsbara lösningar i mångsidiga material. Särskilt på livsmedelssidan märks ett ökande intresse för flexibla displayer, gärna i material som timmer, tråd och trähyllor.

  3. Gör-det-själv trenden växer starkt. Butiker efterfrågar kostnadseffektiva lösningar i form av lättinstallerade och smidiga produktställ, displayer och hyllsystem som kan monteras utan experthjälp.

 

  1. Hitta alternativ till skyltdockan. När Nike skulle marknadsföra sin Flyknit-sko fick den sällskap i skyltfönstret av en till synes formstickad skyltdocka utan skarpa konturer. Butiker som har ett behov av skyltdockor kan med fördel söka efter annorlunda modeller.

  2. Knasigt och roligt säljer. Vintage och märkliga ting som inte alls hör hemma i sammanhanget fångar konsumenten. Till exempel floristen som använder kristallglas för snittblommorna eller verktygsförsäljaren som hänger upp en gyllene kristallkrona i skyltfönstret.

  3. Skapa djup. 3D-prints och prototyper blir allt billigare att ta fram och ger möjligheter att experimentera med intrycken.

 

  1. Använd fler sinnen. Rörliga detaljer i butiken eller skyltfönstret är alltid intresseväckande, särskilt om kunden börjar fundera – hur går det där till egentligen? Använd gärna material och produkter som tål att vidröras.

  2. Skapa interaktiva lösningar. QR-koder är ett relativt enkelt sätt, likaså interaktiva displayer i butiken. I framtiden kanske vi kommer att se skyltfönster som ändrar karaktär och visar upp något av specifikt intresse när en kund passerar förbi, tack vare smartphone NFC (Near Field Communication) och face recognition.

  3. Använd digitala hjälpmedel. LED-skärmar och inbyggda monitorer är ett utmärkt sätt att skapa dialog och aktivera kunden i butiken. Både som överraskande moment, som källa till bonusinformation och för att ge konkret vägledning i köpprocessen.

  4. Shop-in-shop tilltalar kunden. Istället för att ordna butiken efter varugrupper väljer allt fler att gruppera efter varumärke, gärna med särskilda displayer och hyllsystem som skapar igenkänning.

 

/Gabriella, Butiksinredning.se

 

Bilderna kommer ifrån:

http://retaildesignblog.net/2011/07/15/2d3d-chairs-for-issey-miyake-by-yoichi-yamamoto-architects-tokyo/

Och: 

http://www.pinterest.com/pin/519954719451495526/

 


 Följ oss!

Skriv din e-adress här så får du ett mail när vi skriver något nytt.

Gör som 2093 andra.


Displayexperten
Vindo
Reform
Ricana
Butiksinredning i Gnosjöregionen



Happy Småland AB
Burserydsvägen 38
333 32 Smålandsstenar
Telefon: 0371-31920
www.butiksinredning.se