Åk på trendspaningsresa

Åk på trendspaningsresa

2014-11-19

På trendspaningsresa. Berlin, London eller New York – uppsök inspirationen där den finns! Det rådet ger SRC, Scandinavian Retail Center, som arrangerar trendspaningsresor inom alla branscher.

 – Allt bygger på vad uppdragsgivaren vill få ut, det kan handla om trender inom mat och service likaväl som butiksinredning och butikskommunikation, säger senior consultant Richard Sverkersten.

Osthumidor, La Fromagerie i London. 

 

En trendspaningsresa genomförs bäst med den lilla gruppen. För att lättare kunna tillgodogöra sig alla intryck får deltagarna med sig ett skräddarsytt arbetsmaterial med information om de butiker man besöker, om marknaden och checklistor för butiksbesöken.

– Kunden ska få med sig inspiration hem och vi hjälper företaget genom alla tre steg av förberedelse, genomförande och uppföljning där hemma, säger Richard.

Skönhetsprodukter på Aesop, New York. 

 

Ett hett resmål just nu med fokus på butiksinredning och butikskommunikation är Berlin.

– Där finns en jättespännande marknad. Små, oberoende affärer poppar upp med kreativa idéer, säger Richard.

När det gäller livsmedel och dagligvaruhandel är England, USA och Canada de främsta resmålen.

– Ett fantastiskt exempel är Whole Foods, en stor amerikansk livsmedelskedja med en av de senaste etableringarna i Brooklyn, New York. De är state of the art när det gäller att kommunicera och exponera produkter, säger Richard.

Köttstyckning på Whole Foods, New York. 

 

Vilka trender ser du på uppåtgående generellt sett?

– Specialistens återkomst. Man pratar om hantverket på ett nytt sätt, och det kommer väldigt starkt oavsett vilken bransch du arbetar i. Det finns en stolthet över det man producerar, i klockbutiken möter du till exempel inte säljaren, du möter urmakaren, säger Richard.

Under lång tid har västvärldens konsumenter fått mer pengar på fickan att spendera.

– Och vi är beredda att göra det om vi får en relation till produkten, säger Richard.

Lokalt producerat på Whole Foods, New York. 

 

En annan stark trend, menar han, är transparens.

– Att visa, öppna upp allt, inte gömma undan något. Slaktaren visar kunden hur man styckar, kunden hälsas välkommen in i ostrummet. De här två trenderna, hantverk och transparens, ser jag tydligt i alla branscher.

En tredje stor trend är närproducerat, inte minst inom livsmedel.

– Ta till exempel Whole Foods Brooklyn som odlar en del av butikens grönsaker på hustaket. Superlocal! säger Richard.

 

/Gabriella, Butiksinredning.se

Foto: Richard Sverkersten, SRC, Scandinavian Retail Center (samtliga bilder)

Dickson's Meat, New York. 

 


 Följ oss!

Skriv din e-adress här så får du ett mail när vi skriver något nytt.

Gör som 2093 andra.


Ricana
Butiksinredning i Gnosjöregionen
Reform
Displayexperten
Vindo



Happy Småland AB
Burserydsvägen 38
333 32 Smålandsstenar
Telefon: 0371-31920
www.butiksinredning.se