Anställ en robot i butiken

Anställ en robot i butiken

2015-06-16

Ge kunden bättre och snabbare service med hjälp av en robot. I första hand handlar det fortfarande om lagertjänster där livsmedelsbutiker och apotek gått före i användningen av plockrobotar, också utanför e-handelssystemen. Apoteksgruppens apotek i Borgholm har nyligen installerat en plockrobot som ska spara värdefull tid för kunderna.

– Den nya plockroboten innebär att jag och mina farmaceuter kan erbjuda snabbare expediering och få mer värdefull tid med kunden utan att behöva leta fram medicinen. Vi kommer inte heller att behöva ägna lika mycket tid för att hantera alla läkemedel som finns på ett apotek av vår storlek, säger apotekare Kristian Aranäs till Handelstrender.se.

När farmaceuten expedierar ett visst läkemedel utifrån kundens recept hämtas det från rätt fack av plockroboten och levereras greppbart för farmaceuten. Servicen blir bättre och snabbare, risken för att man plockar fel förpackning försvinner och lagerhanteringen blir smidigare då roboten själv sköter placeringen av läkemedel utifrån skanning av de streckkodsförsedda förpackningarna.

Humanoiden ChihiraAico, klädd i en japansk kimono, hälsar en kund välkommen vid en ingång till ett varuhus i Tokyo

Humanoiden ChihiraAico, klädd i en japansk kimono, hälsar en kund välkommen vid en ingång till ett varuhus i Tokyo. Bild lånad från Business Insider, http://www.businessinsider.com/afp-japan-robot-receptionist-welcomes-shoppers-2015-4?IR=T. 

 

Här kan du se mer om amerikanska Fetch Robotics lösningar på lagerrobotar. Kolla in klippet »

I Japan där man gärna ligger steget före inom robotisering har man nu också introducerat mänskliga robotar, humanoider, i själva butiksmiljön för att interagera med kunderna. Japans äldsta varuhuskedja Mitsukoshi presenterade sin humanoid ChihiraAico i april som receptionisten som aldrig tröttnar på sitt arbete.

”Jag heter ChihiraAico. Hur mår du?” sade den humanoida roboten medan hon blinkade och nickade mot kunderna som kom in genom dörren. Och när nyfikna kunder närmade sig log hon välkomnande. Läs mer »

Toshiba har utvecklat roboten som nu fungerar som värdinna vid Tokyobutikens entré. 43 motorer hjälper ChihiraAico att röra sig precis som en människa och hon är programmerad för att kunna tala flera olika språk inklusive teckenspråk. Dock kan hon ännu inte svara på kunders frågor eller eventuella klagomål.

– Standarden för kundservice i Mitsukoshis flaggskeppsbutik här i Tokyo är toppkvalitet och det här är ett gyllene tillfälle att se vilken roll vår humanoid kan spela i den här typen av miljö, säger Hitoshi Tokuda, chief specialist Toshiba, till Business insider.

ChichiraAico är inte den första roboten som arbetar i butik. Redan i slutet av förra året anlitade Nestlé den humanoida roboten Pepper för att sälja sina produkter i butiker runt om i Japan. Se filmen här »

/Gabriella Mellergårdh, Butiksinredning.se


 Tipsa andra

 Följ oss

Skriv din e-adress här så får du ett mail när vi skriver något nytt.

Gör som 2093 andra.


Vindo
Displayexperten
Butiksinredning i Gnosjöregionen
Ricana
Reform



Happy Småland AB
Burserydsvägen 38
333 32 Smålandsstenar
Telefon: 0371-31920
www.butiksinredning.se