Butiksförsäljning är beroende av goda relationer med kunden

Bygg starka kundrelationer!

2017-01-25

Oavsett om du säljer online, offline eller omni behöver fokus ligga på att bygga relationer med kunden.

Tar du tempen på den svenska och europeiska detaljhandelns digitalisering och jämför med USA så ligger vi långt fram. Det konstaterar journalisten, författaren och e-handelsexperten Urban Lindstedt efter att ha besökt USA:s största detaljhandelskonferens nyligen, NRF Big Show i New York.

Statistik från US Censur Bureau visar att e-handeln bara stod för 8,5 procent av USA:s totala detaljhandel under första kvartalet 2016 vilket är betydligt mindre andel än både Storbritannien, Sverige och troligtvis hela Nordeuropa.

– Det är lätt att förblindas av Amazon och andra stora e-handlare i USA och tro att hela den amerikanska detaljhandeln ligger i digitaliseringens framkant, men så är det inte, säger Urban Lindstedt.

Men vad som stod ut som en viktig påminnelse under NRF Big Show var vikten av att bygga starka kundrelationer och skapa en community tillsammans med kunderna. Guidade turer till butiker i New York gav samma röda tråd.

Butiksarrangemang är ett sätt att bygga kundrelationer

Adidas flaggskeppsbutik i New York. Här är kundarrangemang viktigt för att bygga goda relationer. Foto: Urban Lindstedt 

 

Gå från produktcentrerad till kundcentrerad

– Att bygga community verkade nästan viktigare än att sälja. I Adidas fall handlade det om olika arrangemang i butiken. The Vitamin Shoppe vill se sina säljare som betrodda rådgivare i kundernas strävan efter ett hälsosamt liv, säger Urban Lindstedt.

Utmaningen till detaljhandlare låg i att gå från produktcentrerad till kundcentrerad.

– Det handlar helt om att bygga relationer med kunderna och att förstå kunddatan. Helt klart är vikten av att stärka banden till kunderna, oavsett om du säljer online, offline eller omni, säger Urban Lindstedt.

Läs mer om hans besök på NRF Big Show här: 

CSR kan stärka kundrelationerna

Ett sätt att bygga starkare kundrelationer som visat sig vara effektivt är att satsa på CSR, det visar en studie från Linnéuniversitetet där man undersökt hur IKEA:s arbete med CSR – som synliggörs genom butikskampanjer – påverkar kundvärdet och kundrelationerna.

”Studien visar att det finns en efterfrågan för CSR och att kunderna använder detta som en del av köpprocessen vid val av leverantör. Detta resulterar i att CSR är ett sätt för företagen att konkurrera på marknaden.” skriver författaren Alexander Thorell.

Här kan du läsa studien i sin helhet:

Bygg relationer med kundpremier

Ett traditionellt sätt att bygga kundrelationer är att använda sig av kampanjer med rabatterbjudanden som ska locka till köp. Marknadsbyrån Prospekt Media Kalmar AB föreslår istället att vi ska stärka våra kundrelationer med upplevelsebaserade premier istället för att sänka priset och värdet på din produkt. Kanske värt att testa?

Se filmen här! 

 


 Tipsa andra

 Följ oss

Skriv din e-adress här så får du ett mail när vi skriver något nytt.

Gör som 2124 andra.


Butiksinredning i Gnosjöregionen
Lilja Group
Ricana
BOSE
Vindo



Happy Småland AB
Burserydsvägen 38
333 32 Smålandsstenar

www.butiksinredning.se