butiken får nya verktyg

Den fysiska butikens revansch

2017-05-04

Svarta rubriker om e-handel som orsakar butiksdöd är rent nonsens. Tvärtom har den fysiska butiken framtiden för sig.

– Det är dags för butiksägarna att dra av sig offerkoftan och förstå att man har fantastiska möjligheter. Butikslokalen är oerhört central och kommer så att vara inom överskådlig framtid, säger Jens Levin, vd Sitoo.

Vad alla som ägnar sig åt handel måste förstå är att konsumenterna har ett nytt sätt att handla idag. Sedan smartphonen introducerades på marknaden för tio år sedan har den förändrat vår vardag rejält.

– Nästan alla konsumenter har en smartphone idag och genomsnittssvensken använder sin smartphone cirka 200 gånger varje dag, konstaterar Jens.

Dagens fönstershopping – i smartphone

Konsumentens köpbeteende har förändrats från grunden sedan smartphonens inträde.

– Idag har all fönstershopping flyttat till smartphonen och det är den viktiga förändring som den fysiska butiken måste relatera till, säger Jens.

För visserligen visar undersökningar att antal besök i fysisk butik har halverats under de senaste fem åren. Och när en kund besökte ett köpcenter för fem år sedan gick man i genomsnitt in i fem butiker. Idag ser man tre butiksbesök per runda i köpcentret.

Men – samtidigt har försäljningen ökat totalt sett.

– Och den stora massan av köp sker i den fysiska butiken. Vi kollar in grejerna på nätet, sedan hittar vi en butik nära oss där vi kan klämma och känna på varan innan vi köper den, säger Jens.

VD Sitoo Jens Levin

Res på dig butiksägare! Den fysiska butiken har en stor konkurrensfördel gentemot e-handeln. Man behöver bara anpassa butiksverktygen för att möta digitaliseringen, säger Jens Levin, VD Sitoo. 

 

Så möter du digitaliseringen av det fysiska rummet

Därför är polariseringen av e-handel kontra fysisk butik både olycklig och helt missvisande, menar han. Det är absolut inte så att e-handeln håller på att äta upp den fysiska butiken.

– Vi måste bara byta verktyg för att möta digitaliseringen av det fysiska rummet. Vi står inför ett paradigmskifte vad gäller butiksverktyg, säger Jens.

Konsumenten idag gör ingen skillnad på den digitala och fysiska världen. Handel är handel oavsett var den sker. Och som handlare måste vi också sluta göra skillnad på fysisk butik och e-handel.

– E-handeln är en global företeelse men du kan utnyttja den ur ett lokalt perspektiv. Framför allt genom att göra det möjligt för kunden att påbörja sitt köp på nätet, säger Jens Levin.

Sömlös shoppingupplevelse i realtid

För att det ska bli en sömlös shoppingupplevelse för kunden måste butiken anpassa sin teknologi så att allt funkar i realtid, både i butiken och på webben. Då kan man effektivt använda sig av gränsöverskridande verktyg som syr ihop shoppingupplevelsen; exempelvis shop reserve, shop collect och möjlighet för kunden att skapa önskelistor.

Vid shop reserve reserverar kunden sin vara via webben och hämtar och betalar i butik – vilket i sin tur ger möjlighet till merförsäljning.

– Den fysiska butikens stora konkurrensfördel är att den ligger nära kunden. Det ger dig möjlighet att ge service, visa välvilja och bygga upp din kundkännedom på ett helt annat sätt, säger Jens.

Och det i sin tur kan ge ökad lönsamhet eftersom studier visar att ju mer du känner en kund desto mindre roll spelar priset.

Från omnichannel till unified commerce

Begreppet unified commerce används allt mer idag för att beskriva handel i både fysisk butik och på nätet utifrån en gemensam plattform i realtid. Det handlar om transparent information i alla kanaler, att du enkelt kan påbörja ett köp i en kanal (till exempel din smartphone) och fortsätta köpet i en annan kanal (till exempel hos expediten i din lokala butik) för att sedan slutföra köpet i en tredje kanal.

Och det här kommer att påverka även butikernas fysiska utseende.

– I framtidens butik har du en uppsjö av kassor där all butikspersonal har ett kassaverktyg med sig. Webbteknologi har ersatt gamla kassasystem och allt synkas med webshopen, säger Jens.

Hör Jens Levin berätta mer om sömlös handel i framtidens butik på Ecommerce Stockholm den 11 maj. 


 Tipsa andra

 Följ oss

Skriv din e-adress här så får du ett mail när vi skriver något nytt.

Gör som 2136 andra.





Happy Småland AB
Burserydsvägen 38
333 32 Smålandsstenar

www.butiksinredning.se