Växande möjligheter med digital butikskommunikation

Digital signage - börja idag

2017-05-05

Idag sker det första mötet mellan varumärke och konsument allt oftare i den digitala världen och butiker arbetar hårt med att integrera digitala lösningar i den fysiska inredningen. Virtual reality, augmented reality, RFID och beacons är bara några exempel på områden där man testar sig fram för att finna kundnyttan i användandet av ny teknik i butiksmiljö – mer eller mindre framgångsrikt.

– Många är fortfarande osäkra på var de ska börja. Vi kan se att digital signage och digitaliseringen av butikskommunikation är en väldigt bra utgångspunkt, säger Jonas Liljebäck, VD och partner på Expohouse Sweden som bland annat utvecklar skräddarsydda butikskoncept.

Digitala skyltar ger flexibel information

Från analogt till digitalt. Ersätt traditionella skyltar i butik med flexibla skärmar. 

 

Ersätt traditionella skyltar med skärmar

Digital signage, eller digital skyltning, innebär en möjlighet för butiker att helt eller delvis ersätta traditionell print och skyltar med digitala skärmar. Innehåll som kampanjer, erbjudanden och varumärkesbyggande kommunikation, både stilla och rörlig, kan distribueras på nolltid från en laptop, platta eller mobiltelefon till en skärm på en given plats i butiken.

För några år sedan fanns många specialister på olika delar inom digital signage, men få aktörer som klarade av att erbjuda en komplett lösning där alla delar ingår; hårdvara, mjukvara, installation, service och support.

Idag har marknaden mognat, prisbild och teknik är skalbart vilket idag gör det möjligt att börja i liten skala. Digitaliserad butikskommunikation är plötsligt inom räckhåll även för den lilla butiken.

Steg ett – strategi

För att komma igång kan man till exempel utgå från tre punkter – strategi, resurser och genomförande.

– Tänk igenom varför du gör satsningen, vem den riktar sig till och hur den kan generera värde, säger Jonas.

Till exempel kan det handla om att kapa kostnader och förenkla logistik i butikskampanjer. Ett viktigt syfte är att ge kunden bättre och mer relevanta erbjudanden genom mer effektiv kommunikation.

Effektiv kommunikation och relevanta erbjudanden

Norska kökstillverkaren Sigdal har tagit hjälp av Expohouse i sin nya konceptbutik. 

 

Steg två – se över resurserna

Vad kan vi göra internt och vad behöver vi hjälp med? Hur ser budgeten ut? Vill vi ha en helhetspartner eller plocka specialister på olika områden?

– Expohouse arbetar exempelvis med partners specialiserade på just sitt område inom digital signage vilket gör att våra kunder kan få hjälp med precis den del de behöver – och känna sig trygga med att vi håller ihop allt som totalleverantör av konceptet, säger Jonas.

Steg tre – börja idag!

Genomför ett pilotprojekt med mätbara mål, utvärdera och dra lärdom av resultatet, råder Jonas.

– Byt ut en traditionell skylt mot en skärm på en bestämd plats där en produkt exponeras och jämför försäljningen med och utan digital skärm, säger Jonas.

Att använda en skärm med rörligt innehåll i skyltfönstret för att locka fler kunder in i butiken är också en bra början.

– Att testa sig fram är viktigt för att hitta ert unika arbetssätt, säger Jonas.

Vill du veta mer om digital signage – passa på att besöka Expohouse som ställer ut på Shop 2017, Kistamässan Stockholm, den 10-11 maj tillsammans med LG Electronics, Smartsign och SMS – Smart Media Solutions.

 

Kunden får helhetslösningar genom samarbete

De samarbetar för att hjälpa kunden med helhetslösningar: Jonas Liljebäck, VD Expohouse, Fredrik Lundqvist, Marketing Manager B2B LG Electronics Nordic, Martin Romanowski, VD Smartsign &
Mats Georgson, Marketing Director SMS Smart Media Solutions. 

 


 Tipsa andra

 Följ oss

Skriv din e-adress här så får du ett mail när vi skriver något nytt.

Gör som 2140 andra.





Happy Småland AB
Burserydsvägen 38
333 32 Smålandsstenar

www.butiksinredning.se