ett lyft för fysisk butik

E-handel – ett sätt att lyfta din fysiska butik

2017-11-24

E-handel är nyckeln för att små butiker ska överleva och växa. Genom att ha en webbutik som komplement till den fysiska butiken kan man nå helt nya målgrupper, få kunder från hela landet och i förlängningen också dra kunder till den fysiska butiken.

Precis så här enkelt kan det vara:

E-handeln viktigt komplement

Nätshopping är här för att stanna och istället för att skrämmas av det, bör småbutiker i stället anamma det som ett komplement till den fysiska butiken. Många butiker i mindre städer lockar genom sina webbutiker personer från hela Sverige till den fysiska butiken, genom att helt enkelt ha en så bra butik på nätet att kunderna känner att det är värt att få uppleva den i verkliga livet. Om man dessutom säljer produkter som kunder ofta upplever att de vill kunna “klämma och känna på”, är det ännu större chans att man får långväga besök.

Butik lyfter e-handel

E-handeln är här för att stanna. Hur kan du som fysisk butik möta kundens behov? 

 

Ökad försäljning både online och i butik

– Det finns flera lyckade exempel där en företagare startat en e-handel som komplement till den fysiska butiken. Lyckas man skapa samma känsla på e-handeln som i den fysiska butiken, har aktiva sociala medier, visar lagerstatus och tydligt framhäver personlig service så vet vi att försäljningen ökar, både online och i den existerande butiken, säger Karl Kihlbom, grundare och Vd för bolaget Vendre - som hjälper företag att bygga E-handelsplattformar.

e-handel bra kombination med fysisk butik

En fysisk butik ökar webbutikens trovärdighet. Kunden gillar både och. 

 

Den lilla butikens konkurrensfördel

– Vår bild är att kunden också hellre vill stötta den lilla butiken än den stora ”jätten”. Det handlar bara om att den lilla butiken måste ha en e-handel, visa produkterna och göra det enkelt att handla där. Syns du på google när dina kunder söker på dig, dina produkter eller din ort så ökar dina chanser till att du, i stället för “jätten”, får kunden. Servicen du kan ge till dina lojala kunder är för många viktigare än till exempel ett lågt pris. Tänk på att du kan börja litet och bygga ut din e- handel efter hand, förklarar Karl Kihlblom.

Praktiskt med gemensam kassalösning

Genom tekniska lösningar kan man ha samma kassalösning för både den fysiska butiken och webbutiken. På så sätt kan man ha dem parallellt utan att det blir avvikande kassasaldon som inte uppdateras i realtid. Inget krångel, helt enkelt. Ett par exempel på kassalösningar är Specter och Sitoo.


 Tipsa andra

 Följ oss

Skriv din e-adress här så får du ett mail när vi skriver något nytt.

Gör som 2140 andra.





Happy Småland AB
Burserydsvägen 38
333 32 Smålandsstenar

www.butiksinredning.se