Ekonomisystem offline och online

2014-10-11

En butik måste hålla ordning på bokföring med ett system som är säkert och smidigt. Om man inte har ordning på ekonomin så kan detta få allvarliga konsekvenser så det gäller verkligen att se till att man jobbar med ett ekonomisystem som känns lätthanterligt. Den nya tekniken har gjort det fullt möjligt att ta hand om sådant som tidigare bara revisorer kunde sköta om. Man slipper en massa pappersarbete då man kan mata in information direkt i en dator, och dessutom så får man hjälp med analyser som man själv inte hade klarat av. Man kan förstås fundera på om man bör satsa på ett ekonomisystem offline som finns lokalt i en dator eller en online version som man kommer åt via Internet.

Ett ekonomisystem offline

När man talar om ekonomisystem för butiker offline så handlar det om program som finns på en CD som man installerar i sin dator. Med programmet på plats så kan man börja mata in information om ens varor och försäljning. På detta vis så får man hjälp med bokföring och man kan även ta fram analyser som visar hur ens försäljningsmönster faktiskt ser ut. I en liten butik så kan man använda samma dator för kassaapparaten och på så vis se till att allting registreras i programmet som man använder för sin redovisning och för statistik. Det finns förstås ett litet krux med offline varianten och det är att man måste vara noga med backup. Om man inte regelbundet sparar informationen i en kopia så kan ett fel i datorn leda till att man förlorar all data och då får man minst sagt problem.

Fördelar med online system

Många väljer numera att jobba med ekonomisystem online för att alltid ha tillgång till informationen via Internet. Det här är fullt möjligt via molntjänster. Man kan alltså skaffa ett abonnemang som gör det möjligt att ladda ner den mjukvara som man behöver för systemet och för att sedan bokföra sin verksamhet. Många gånger så behöver man inte ens ladda ner någon mjukvara för att komma igång. Det här betyder att man alltid måste vara uppkopplad men väljer man en bra tjänst för it-system för butiker så ska man ha bra support och det kan verkligen vara guld värt när man av någon anledning inte förstår hur man ska läsa av eller använda sig av programmet.

Hjälp med skötsel och drift

Man kan behöva hjälp med att sköta och driva ett ekonomiskt system för en butik. Detta särskilt då man först installerar det. Det brukar finnas en hel del detaljer att hålla koll på och alla som kommer att hantera systemet måste vara införstådda med vad som ska bokföras och var. Har man en bra support för butikens ekonomisystem så kan man snart komma in i dess skötsel, och efter ett tag så kanske man klarar av driften helt själv. Det här beror förstås på hur intresserad man är av det tekniska och den typ av system som man väljer.


Etiketter:  Ekonomi  e-handel
Sidor:  Tips & trix

 Följ oss!

Skriv din e-adress här så får du ett mail när vi skriver något nytt.

Gör som 2093 andra.


Vindo
Reform
Butiksinredning i Gnosjöregionen
Ricana
Displayexperten



Happy Småland AB
Burserydsvägen 38
333 32 Smålandsstenar
Telefon: 0371-31920
www.butiksinredning.se