Skyltning i butik

Eye level is buy level

2016-04-26

Butikskommunikation Säg att din butik har 40 000 artiklar i sortimentet – och en normal person använder sig av kanske 200 av dem på årsbasis. Hur gör du då för att nå ut i butikskommunikationen? Det är lätt att vi glömmer bort det allra mest centrala och självklara, menar Martin Moström, strategisk rådgivare på marketingbyrån Retail House.

– Vi krånglar till det för oss och tror att shoppern ser allt som vi sätter ut i butik, säger Martin Moström.

Men riktigt så enkelt är det inte.

– Shoppern möter tusentals budskap i butiken så för att hitta rätt format och kommunikation som ger effekt krävs både strategisk och praktisk kunskap om butiksmiljön, säger Martin Moström.

Enligt den amerikanska forskaren Raymond R. Burke finns det fem viktiga kom-ihåg när det gäller butiksskyltning och synlighet:

  1. Eye level is buy level. Det som ligger i ögonhöjd är också det som kunden ser och köper. Allt som ligger utanför synfältet kräver att huvudet vinklas eller roteras, vilket kräver en ansträngning.
  2. Den genomsnittlige kunden tillbringar mindre än en sekund på att läsa en skylt – om han ens upptäcker den. Studier har visat att bara 2-3 procent av kunderna ser butiksskyltarna, och betydligt färre agerar utifrån skyltens budskap.
  3. Kunden ser bara de skyltar som direkt uppmanar till handling. Se därför till att hålla budskapet enkelt.
  4. Skoja inte till det med med text på snedden eller hit och dit. Kunder i västvärlden läser horisontellt från vänster till höger, i andra hand vertikalt uppifrån och ned. Och skylten bör stå i direkt anslutning till produkten. Impulsförsäljning ökar med hundratals procent om skytning och exponering hänger ihop.
  5. Under en shoppingrunda på 30 minuter spenderar kunden i genomsnitt 400 sekunder på själva köpprocessen, 400 sekunder på att titta på produkter, 60 sekunder på att kolla prismärkning – men bara 18-40 sekunder på att läsa skyltar.

 

 

Det krävs en hel del för att sticka ut med sin butikskommunikation och på Retail House rekommenderar man att ha ett tydligt kommunikationsmål enligt 4C-modellen:

  1. Command attention. Skapa uppmärksamhet!
  2. Connect. Skapa kontakt med ditt varumärke.
  3. Convey. Övertyga med argument.
  4. Close. Skapa ett attraktivt erbjudande.

– Varje steg i modellen betygsätts enligt en 10-gradig skala. En bra kampanj ligger mellan 33 och 40 poäng. Genom att strukturera upp butikskommunikationen på det här sättet får man ett tydligare mål och en tydligare strategi vilket i slutänden alltid resulterar i ett högre return on investment – ROI, säger Martin Moström.

Läs mer om synlighet i butik här och ladda ner ett eget White paper på temat:

https://retailhouse.wordpress.com/huvudregler-for-synlighet-i-butik-regler-du-aldrig-far-glomma/

Läs också vårt tidigare inlägg om butiksskyltning:

http://www.butiksinredning.se/content/skylta-ratt-och-salj-mer


 Tipsa andra

 Följ oss

Skriv din e-adress här så får du ett mail när vi skriver något nytt.

Gör som 2093 andra.


Vindo
Displayexperten
Butiksinredning i Gnosjöregionen
Ricana
Reform



Happy Småland AB
Burserydsvägen 38
333 32 Smålandsstenar
Telefon: 0371-31920
www.butiksinredning.se