Internet of Things revolutionerar handeln

Internet of Things revolutionerar handeln

2015-05-20

Lägg det på minnet – Internet of Things (IoT). Digitaliseringen av vardagsprodukter som omger oss kommer att förändra allt vi trodde att vi visste om butiksinredning och handel. Keith Mercier, Global Retail Leader för IBM Watson, konstaterar i Forbes (http://www.forbes.com/sites/ibm/2015/01/12/the-internet-of-things-will-transform-retail-as-we-know-it/), att just handeln kan vara det område som kommer att påverkas mest.

– Somliga kommer att överge den fysiska butiken helt och hållet. Andra kommer att använda applikationer som hjälper dem att spendera sina pengar på ett mer strategiskt sätt (som att köpa flygbiljetten på tisdagar när priserna är lägre). Andra kanske prenumererar på algoritmbaserade shoppingtjänster och därigenom undviker köpbeslut nästan helt och hållet, säger Keith Mercier.

Sebastian James, vd Dixons Carphone (brittiskt företag inom hemelektronik och mobiltelefoni som också äger svenska Elgiganten) menar att IoT är en fråga om liv eller död för handeln.

– Det här paradigmskiftet, bara 15 år efter det senaste (internet) kommer att slå ut lika många återförsäljare som förra gången om man inte anpassar sin verksamhet. Detta är ett fullständigt asteroidnedslag, sade Sebastian James när han nyligen talade på Retail Week Live conference i London. (http://www.ertonline.co.uk)

Ett genomsnittligt hem i Storbritannien idag har ungefär 12 uppkopplade enheter. Inom de närmaste två till tre åren kommer den siffran att ligga runt 70, förutspår Sebastian James.

– Och det här påverkar handeln massivt, menar James.

För att möta utvecklingen måste butiker tänka om och tänka helt nytt.

– Den nya utrustade och förberedda kunden kommer att veta dina priser, din servicenivå, din tillgänglighet och ditt rykte – ofta innan du själv gör det. Den förberedda kunden är över huvud taget inte lojal – den förberedda kunden kan inte luras, säger James.

 

Sebastian James

Sebastian James 

 

Dixons Carphone har påbörjat resan för att möta de nya förberedda kunderna även om man har en lång väg kvar att gå, menar James. Bland annat har man skapat en mobil applikation som tillåter kunderna att omedelbart jämföra butikens priser med konkurrenternas.

– Resultaten är tydliga. 84 procent av våra kunder idag säger sig kunna rekommendera oss, och det är 44 procent fler än för bara fyra år sedan. Vår vinstmarginal är högre än den varit på tio år, säger Sebastian James.

Men det handlar inte bara om att få kunden att spendera mer pengar, menar Keith Mercier. Applikationer av det slag som Dixons Carphone har lanserat är i grunden ett sätt att hjälpa kunden få exakt vad de söker – samtidigt som återförsäljaren bättre lär sig förstå kundens behov och intressen.

– Återförsäljare står inför en tidvattensvåg av data. Mobila applikationer av det här slaget kan skapa en enklare och mer lönsam kundrelation, men för att komma dit måste återförsäljare skapa relationen nu. Att känna sin kund är halva striden, och med rätt teknologi kan striden vinnas fullt ut, säger Keith Mercier.

Connected fitting room

Bild från http://www.computerweekly.com/blogs/management-matters/2014/06/is-the-connected-fitting-room-the-future-of-retail.html. 

 

Fler exempel på hur IoT kan påverka handeln: (http://retail.forresteresearch.com/internet-things-will-impact-retail/)

  • Optimera kassakön genom sensorer som känner av när fler kassor behöver öppnas.

  • Smarta kyldiskar som känner av vilka slags varor som finns där, när man behöver fylla på nytt, när bäst-före-datum går ut och som även kan skicka direktorder på nya varor.

  • Smarta butikshyllor med sensorer som känner av när det börjar bli tomt, skickar ett meddelande till lagret och aktiverar personal eller robot för att fylla på hyllorna.

  • Uppkopplade provhytter där kunden kan få direktstöd och support av personal via smart teknologi. Läs mer om Connected Fitting Rooms: http://www.kioskmarketplace.com/videos/microsoft-connected-fitting-room-at-nrf-2014/

Enligt officiella beräkningar är vi om fem år, globalt sett, omgivna av 30 miljarder uppkopplade vardagsprylar. Internet of Things kallas ibland för ”sakernas internet” på svenska. Ett samlingsbegrepp för den utveckling som innebär att maskiner, fordon, gods, hushållsapparater, kläder och andra saker – även människor – förses med inbyggda sensorer och processorer som kan kommunicera med sin omvärld och skapa smarta miljöer, varor och tjänster.

Läs mer (www.iotsverige.se) om den nationella satsningen som utmanar svensk industri och offentlig sektor att bli bäst i världen 2025 på att utnyttja fördelarna med IoT.

 /Gabriella Mellergårdh, Butiksinredning.se

 


 Tipsa andra

 Följ oss

Skriv din e-adress här så får du ett mail när vi skriver något nytt.

Gör som 2093 andra.


Vindo
Displayexperten
Butiksinredning i Gnosjöregionen
Ricana
Reform



Happy Småland AB
Burserydsvägen 38
333 32 Smålandsstenar
Telefon: 0371-31920
www.butiksinredning.se