Låt gratis WiFi vara självklart i butiken

Låt gratis WiFi vara självklart i butiken

2014-12-22

Gratis WiFi. God kundvård och det lilla extra i köpupplevelsen är den fysiska butikens bästa konkurrensmedel, det menar Svenska Moderådet, samarbetsforum för den svenska mode- och textilbranschen:

”Vi vill slå ett slag för kreativa displays också inne i butik och sneglar förstås på IKEAs skickliga varuhuskoncept. Kom ihåg att skyltning ska trigga fantasin och få oss att vilja ha det vi inte visste att vi ville ha.” skriver man i sin inrednings- och dekorationsguide för hösten-vintern 2015/2016.

 

Man konstaterar också att vi här i Sverige ligger långt efter ur ett internationellt perspektiv där gratis WiFi närmast är en självklarhet i köpmiljöer.

”Uppmuntran till uppladdningar ställer krav på tillgänglig uppkoppling för kunder.”

För det är i mötet mellan digitalt och analogt som säljtillfällen uppstår idag. Nordstrom och Topshop framhålls som positiva exempel där hashtags har blivit en del av skyltningen och Pinterest en självklar marknadsföringskanal.

 

Att utnyttja starka färger är också ett hett tips för att locka kunderna att stanna till i butiken. Våga experimentera med gula, turkosa, signalgröna och lavendelblå toner.

”Att förändra färgschemat kan förändra människors attityder och föreställningar om en butik och kan öka (eller minska) affärerna.”

Ärlighet är en annan shoppingtrend på stark frammarsch som exempelvis kan ta sig uttryck i att provdockor i olika storlekar får visa upp säsongens badmode i skyltfönstret.

 

Svenska Moderådet bistår branschen med inrednings- och inspirationsguider två gånger per år. Det handlar om färger, material och möbler såväl som trendanalyser och målgrupper. Inspirationsguiderna är tänkta att förmedla trender och analyser för designavdelningar och konceptutvecklare.

Abonnemang på Svenska Moderådets inredningsguider med färgkarta kostar från 5700 kr och uppåt. Man kan också köpa enstaka inredningsguider som lösnummer.

 

Läs mer på www.moderadet.se »

Bilderna kommer från bloggarna:

http://blog.mannequinmadness.com/2014/01/5-visual-merchandising-trends-to-watch-out-for-in-2014/

http://www.swirlmarketing.com/blog/retaildetails/category/visual-merchandising/

 

/Gabriella Mellergårdh, Butiksinredning.se


 Följ oss!

Skriv din e-adress här så får du ett mail när vi skriver något nytt.

Gör som 2093 andra.


Displayexperten
Ricana
Butiksinredning i Gnosjöregionen
Vindo
Reform



Happy Småland AB
Burserydsvägen 38
333 32 Smålandsstenar
Telefon: 0371-31920
www.butiksinredning.se