musik i butik spotify

Ökad försäljning med musik i butik

2016-01-22

Butiksmiljön är direkt avgörande för kundens köpbeteende – och här spelar musiken en viktig roll. Studier visar att försäljningen ökar med mellan tre och fyra procent när musik spelas i butiken jämfört med om det är alldeles tyst.

En undersökning vid Handelshögskolan i Stockholm, gjord tillsammans med klädkedjan Gant och Spotify-partnern Soundtrack your brand, visade att ”varumärkesanpassad bakgrundsmusik” ökade butiksförsäljningen med så mycket som 31,7 procent.

Konsumentpsykologi

Pernille K Andersson, forskare i konsumentpsykologi vid Karlstad universitet, har undersökt hur musik påverkar kunderna i butik.

– Våra känslor och vårt beteende påverkas. Är det musik vi gillar så spenderar vi längre tid i butiken och handlar för mer pengar. Musik som vi inte gillar ger motsatt effekt och det är bra för butiksägare att känna till, säger Pernille K Andersson.

Att spela rätt musik i bakgrunden påverkar mer än vi kanske tidigare har trott. Modern musik ger signaler om att miljön också är modern och framåt. Klassisk musik signalerar tradition men också hög standard. Tester på till exempel caféer har visat att kunderna är beredda att betala mer för samma smörgås om det spelas klassisk musik.

Musikens tempo påverkar hur vi rör oss. Till exempel kan långsam musik vara att föredra i en butik där man vill att kunden rör sig långsamt, som på stormarknaden, för att man ska ha mer tid att plocka på sig varor.

Pernille K Andersson, forskare i konsumentpsykologi vid Karlstad universitet

Pernille K Andersson, forskare i konsumentpsykologi vid Karlstad universitet

 

Man kan också se en viss skillnad mellan könen. Kvinnor tycks föredra musik med lågt tempo – eller att det faktiskt är tyst i butiken – medan männen uppskattar musik och då gärna med högt tempo.

Musiken kan vara ett effektivt hjälpmedel för att bygga och förstärka sitt varumärke. Det gäller att tänka efter före: Vilken upplevelse vill du skapa i butiken? Vilka associationer vill du ge? Vilken känsla vill du väcka?

Musiken kan också fylla rent praktiska funktioner, till exempel att kamouflera störande ljud, levandegöra ”döda zoner” eller guida besökaren genom butiken.

– Och så är det viktigt som butiksinnehavare att matcha musik med säsong. Att spela hula-hula-musik med starka associationer till sommar och bad i en julpyntad butik till exempel är heltokigt. Då är det bättre att välja tystnad, säger Pernille K Andersson.

Spotify musik i butik

Spotify musik i butik. 

 

Spela musik i offentliga lokaler

För att få spela musik i offentliga lokaler krävs en musiklicens från STIM som bevakar upphovsmännens rättigheter. Här kan du teckna licens: https://www.stim.se/sv/butik-forsaljning

Man behöver också teckna licens hos SAMI som bevakar sångarnas, musikernas och producenternas rättigheter:

http://www.sami.se/musikanvandare/vanliga-fragor/vem-ska-betala-musiklicens-till-sami.aspx

Musiktjänsten Spotify erbjuder ett business-paket för den som vill spela musik i offentliga miljöer. Spotify Business vänder sig till mindre företag med högst fem butiker och maximalt tio miljoner euro i omsättning. För större företag med flera butiker finns Spotify Enterprise. Läs mer här: https://www.telia.se/foretag/trender-och-nytta/2015/November/Spotify-for-foretag-sa-funkar-det

Gabriella Mellergårdh, Butiksinredning.se


 Tipsa andra

 Följ oss

Skriv din e-adress här så får du ett mail när vi skriver något nytt.

Gör som 2093 andra.


Vindo
Displayexperten
Butiksinredning i Gnosjöregionen
Ricana
Reform



Happy Småland AB
Burserydsvägen 38
333 32 Smålandsstenar
Telefon: 0371-31920
www.butiksinredning.se