Pop Up Butiken lyfter varumärket

2015-04-23

Plötsligt dyker den upp från ingenstans. Pop Up Butiken har blivit ett säljande begrepp där tomma butikslokaler eller öppna ytor till exempel i ett köpcentrum förvandlas till en intresseväckande marknadsplats. Konceptet slog igenom i USA, Canada, Storbritannien och Australien men har också kommit till Skandinavien för att stanna.

Det kan vara ett effektivt sätt att lyfta en produktlansering eller helt enkelt stärka varumärket. Pop Up Butiker är också ett sätt för företag som främst säljer på nätet att då och då få möta sina kunder i en fysisk miljö.

 

Överraskningseffekten är själva poängen

Överraskningseffekten är själva poängen – den tillfälliga butiken poppar upp en dag för att lika plötsligt försvinna och istället dyka upp någon helt annanstans. Varumärket eller företaget skapar en unik, tillfällig miljö som engagerar kunderna och ger dem en känsla av relevans och interaktivitet.

Sociala medier är viktiga när man lanserar en Pop Up Butik, det finns till exempel facebooksidor som fokuserar särskilt på Pop Up. Att hitta rätt plats för butiken är också viktigt och då är kärnfrågan: Var finns dina kunder? Bara kreativiteten sätter gränser – kanske kan Pop Up Butiken finnas på en fotbollsarena, vid ett konstgalleri eller på tågstationen. Allt är möjligt.

 

Många Pop Up Butiker dyker förstås upp på köpcentra och i andra centrala delar av storstäderna. Crocs Flying Norlin Project är ett bra exempel. När man för några veckor sedan skulle fira 10 år i Japan och samtidigt lansera sin nya slip-on-modell Norlin skapade man en spektakulär pop up butik mitt i centrala Tokyo.

Kunderna fick välja ut sitt exemplar på en iPad. Sedan skickades drönare iväg för att hämta rätt par crocs i den närmast liknande gigantiska varuautomaten. Bortsett från det uppseendeväckande inslag drönarna gjorde i sig så förstärkte man samtidigt styrkan i Crocs som varumärke: att de är så lätta.

Så här lanserade Crocs sin nya modell med hjälp av drönare i en pop up store:

Men en Pop Up Butik behöver inte vara högteknologisk. När svenska klocktillverkaren Triwa tog hjälp av designers från polska mode:lina för att skapa en Pop Up Butik för första gången använde man sitt eget transportmaterial för varorna.

På Galeria Malta i Poznan, förvandlades en mängd pappkartonger med grafiska tryck till en designinstallation i sig vilket reflekterar Triwas varumärkesfilosofi. Materialet till Pop Up Butiken var billigt och förvånansvärt hållbart samtidigt som det signalerade hållbarhet och miljömedvetenhet.

 

 

Svenska Moderådet/Swedish Fashion Council har skapat ett Pop Up Butikskoncept, swedishfashionstore.com, för att lyfta fram svenska mindre modemärken.

Media Markt har under ett par års tid använt sig av Pop Up Butiker för att sprida sina produkter och sitt varumärke till orter som saknar egen Media Markt butik.

Svenska Pop Up Force arrangerar tillfälliga butiker, utställningar och koncept runt om i Sverige, i samarbete med såväl designers och varumärken som producenter och företag.

Ett annat svenskt exempel är Pop Up Agency som hjälper både små och stora varumärken att etablera Pop Up Butiker i Sverige.

Gabriella Mellergårdh, Butiksinredning.se

Mer info

Läs mer om Pop Up Force

Läs mer om Pop Up Agecy

Här kan du se hur Crocs byggde och provkörde sin pop up store i Tokyo:


 Följ oss!

Skriv din e-adress här så får du ett mail när vi skriver något nytt.

Gör som 2093 andra.


Displayexperten
Reform
Butiksinredning i Gnosjöregionen
Ricana
Vindo



Happy Småland AB
Burserydsvägen 38
333 32 Smålandsstenar
Telefon: 0371-31920
www.butiksinredning.se