Fysiska butiker hotas av ökande e-handel

Så undviker du butiksdöden

2017-03-14

– Den fysiska butiken är inte död, den har bara fått en annan roll där hela köpprocessen inte sker i den fysiska världen, menar Magnus Ohlsson, detaljhandels- och marknadsexpert.

Han skriver på Linkedin om hur butikerna ska överleva apokalypsen, det stora detaljhandelsskiftet. Läs mer här:

– En viktig nyckel till överlevnad är att förstå kundens köpresa och vilken roll nätet kontra den fysiska butiken spelar i köpprocessen, säger Magnus.

Rapporten ”Det Stora Detaljhandelsskiftet” från Svensk Handel som släpptes i början av året var delvis ganska deppig läsning för de fysiska butikerna. Priser och marginaler sjunker i takt med att digitaliseringen möjliggör nya affärsmodeller och handeln koncentreras till färre men större aktörer.

Och så den dystra prognosen att mellan 5 000 och 10 000 butiker i sällanköpsvaruhandeln väntas stänga till och med år 2025.

Butiksdöden biter inte på Paparazzi

Johanna Aronsson och Malin Angeskog driver butiken Paparazzi som ökat kraftigt i omsättning. Foto: Hans Nilsson 

 

Sociala medier och modevisning – nyckel till framgång

Men det finns företag som trotsar hoten om butiksdöd. Klädbutiken Paparazzi i Ljungby är ett exempel. För tre år sedan tog bästa kompisarna Johanna Aronsson och Malin Angeskog över butiken. Nu har de ökat omsättningen med två miljoner kronor.

– Man måste marknadsföra sig och synas, det är en hård kamp för att behålla kunderna, säger de till tidningen Smålänningen.

Sociala medier, kundkvällar och modevisningar är några av förklaringarna till framgången. Det gäller att synas i alla möjliga tänkbara sammanhang, menar tjejerna, som därför har sett till att sponsra ett antal idrottsklubbar. Och så har man bytt ut 80 procent av sortimentet.

I butiken kan kunderna känna sig som hemma

Monica Eriksson som driver inredningsbutiken M&M Living Home menar att hemligheten ligger i att älska sina kunder och låta dem känna sig som hemma i butiken.
Foto: Hans Nilsson 

 

En annan butiksinnehavare i Ljungby ger sin förklaring till framgången:

– Jag vill att kunderna ska längta hit och känna sig som hemma i min butik. Att älska kunderna, det är hemligheten, säger Monica Eriksson till tidningen Smålänningen.

Monica äger och driver inredningsbutiken M&M Living Home och även hon använder sociala medier och inspirationskvällar i butiken som ett verktyg att nå ut till kunderna.

Ett billigt och enkelt besök att motverka butiksdöden är att bjuda kunderna på ett leende. Kolla in experimentet som gjordes av Retail House tillsammans med Pressbyrån och Handelshögskolan:

 


 Tipsa andra

 Följ oss

Skriv din e-adress här så får du ett mail när vi skriver något nytt.

Gör som 2133 andra.


Ricana
Vindo
BOSE
Butiksinredning i Gnosjöregionen
Lilja Group



Happy Småland AB
Burserydsvägen 38
333 32 Smålandsstenar

www.butiksinredning.se