Skylta rätt och sälj mer

Skylta rätt och sälj mer

2015-09-02

När dina kunder passerar skyltfönstret har du kanske tre sekunder på dig att tala om vad de kan hitta i butiken om de går in. Det menar författaren Stefan Ekberg som gett ut ett 30-tal böcker om företagande och marknadsföring. I sitt nyhetsbrev ”Butikstipset” delar han tankar om hur rätt skyltning ger bättre affärer.


– Skyltar som bara är snygga gör inget jobb. Rekvisita som inte stödjer idéer bakom produkterna är roliga men inte alltid säljande. Du måste vara sträng mot dig själv här, säger Stefan Ekberg.
För många skyltar, otydlighet i text och bild, stavfel och konstiga särskrivningar är vanliga problem i många butiker.
– En butik består egentligen av en samling säljstationer och du måste fundera ut hur dina stationer ska se ut innan du gör skyltningen, säger Stefan.

I praktiken handlar det om att bete sig som en kund innan man bestämmer sig för hur skyltningen ska se ut. Gå runt i din butik och fundera över vad kunden gör när den står just där du står nu. Vilket håll kommer man antagligen att titta åt? Vad tänker man när man står här?
– Går man snabbt för att komma fram till varorna måste också meddelandet på skylten vara kort och snabbt. På andra ställen kanske kunden stannar längre och då kan också ditt meddelande vara mer utförligt, säger Stefan Ekberg.

Ett annat tips är att hjälpa kunden att tänka i rätt banor genom att kombinera säljande varugrupper. Vid handdukarna kanske du skyltar om tvålen du också säljer.

 

Det är viktigt att fundera på syftet med skyltningen. Handlar det om att ge prisinformation eller produktinformation? Kanske vill du leda kunden till en viss produkt, en viss avdelning eller ett extraerbjudande? En skylt kan marknadsföra ett kommande event i butiken – eller kanske följa upp en historia som påbörjats redan i skyltfönstret.
– Det viktiga är att skylten stödjer din försäljning, det är därför du har den, säger Stefan Ekberg.

I en större butik finns utrymme för många olika typer av skyltar. Fasta skyltar på vägg eller i toppen av hyllsystem kan visa vilken del av butiken du befinner dig i. Elektroniska skyltar kan ge anpassade specialmeddelanden varje dag. Skyltar vid respektive produkt kan förutom pris ge värdefull produktinformation. Även prislapparna kan ses som en slags skyltning där du med butikens logotype kan stärka ditt varumärke.

 

Effektiv skyltning i skyltfönstret kan också vara att visa nästan ingenting.
– Täck över hela skyltfönstret med papp. I pappen gör du kikhål under vilka det står ”Endast för män”, ”Endast för kvinnor”, ”Endast för barn”. Där inne har du sedan ett specialerbjudande som gäller respektive kategori, tipsar Stefan Ekberg.

Ett annat tips är att ha en spegel i skyltfönstret.
– Få saker intresserar människor så mycket som en chans att se hur de ser ut. När de stannar till framför din spegel har du dina specialerbjudanden i anslutning. Samma sak gäller inne i butiken, säger Stefan Ekberg.

/Gabriella Mellergårdh, Butiksinredning.se

Läs mer tips av Stefan Ekberg här »


 Tipsa andra

 Följ oss

Skriv din e-adress här så får du ett mail när vi skriver något nytt.

Gör som 2093 andra.


Vindo
Displayexperten
Butiksinredning i Gnosjöregionen
Ricana
Reform



Happy Småland AB
Burserydsvägen 38
333 32 Smålandsstenar
Telefon: 0371-31920
www.butiksinredning.se