Butiksträffar för VIP-medlemmar

Tio tips för kundträff i butik

2016-01-15

10 TIPS. Ta hand om dina lojala kunder! Kundkort med bonussystem är kanske det vanligaste sättet att premiera trogna kunder. Lite mer krävande men oerhört effektivt är att arrangera VIP-kvällar i butiken för särskilt utvalda kunder.

Oavsett bransch ger det personliga mötet med kunden möjlighet både att sprida kunskap om produkter och nyheter samt att få in viktig feedback från ditt viktigaste kapital: kunden. Det stärker relationen till kunden som känner sig utvald och viktig.

Några punkter att tänka igenom för en lyckad kundträff:

  1. Målgrupp för träffen. Kanske vill du bjuda in de som handlar ofta i butiken och som spenderar mycket pengar, dels för att stärka dem som trogna kunder och dels för att få viktig feedback från dem som känner ditt sortiment bäst. Kanske är det sällanköparna som ska bjudas in för att stärka kontakten, få tillfälle att berätta om ditt produktsortiment och utforska vad som skulle behövas för att den här kundgruppen mer ofta ska besöka butiken. Eller kanske vill du rentav bjuda in helt nya kunder för att de ska lära känna ditt sortiment.

  2. Hur bjuder vi in? Sociala medier är ett effektivt sätt att nå ut med inbjudan om man vill nå brett. Ett annat alternativ om du redan har kundkort med bonussystem är att utgå från dessa eftersom kontaktinformation och köpvanor är samlade.

  3. Tema för träffen. Finns det något nytt och spännande att berätta? Kanske ska fokus ligga på en speciell del av sortimentet, till exempel provsmakning av tapas i en livsmedelsbutik.

  4. Var ska träffen äga rum? Är butiken efter stängningsdags den bästa butikslokalen, har ni någon angränsande lokal med bättre anpassade utrymmen eller vill ni kanske hyra in er hos någon annan näringsidkare och utforma kundkvällen mer som ett event, till exempel hos en av era leverantörer?

  5. Vad ska vi servera? Förtäringen får anpassas efter hur kundträffen läggs upp. Handlar det om mingel på stående fot kan till exempel små snittar och plockmat vara lämpligt. Vad ni serverar bör också hänga ihop med hur ni vill profilera er som butik. Är ni trendig á la sushi eller avslappnad med kaffe och kanelbulle?

  6. Vad får det kosta? Gör en kalkyl som är stadigt förankrad i att kundträffen faktiskt bidrar till att stärka varumärke och affärer.

  7. Sponsring eller samarbeten. Mindre butiker kan med fördel söka samarbetspartners för en kundträff, kanske finns det leverantörer eller annonsörer som kan tänkas vilja bidra med förtäring eller kanske prylar till en goodie-bag för gästerna.

  8. Tillstånd. Om du ska servera alkohol krävs tillstånd, likaså om man på allmän plats tänker elda, spränga, anordna fyrverkerier, tivoli eller karnevalståg. Troligtvis handlar det inte om en så avancerad kundträff, men det kan också vara på sin plats att tänka igenom om det krävs sanktion till exempel från koncernledning.

  9. Befäst kontakten. Om butiken finns på facebook eller instagram, tipsa kunderna om att bli följare så att de kan ta del av ytterligare erbjudanden och nyheter framöver. Om ni inte använder er av sociala medier så erbjud kunderna möjligheten att få ett nyhetsbrev om de lämnar sin e-postadress.

  10. Den viktiga uppföljningen. Ställ frågor till er själva – nådde vi målen? Lyckades vi förmedla det vi ville till gästerna? Och vad tyckte våra kunder om träffen? Ta med er det som var bra till nästa kundträff och vidareutveckla det som var mindre lyckat.

 

Gabriella Mellergårdh, Butiksinredning.se


 Tipsa andra

 Följ oss

Skriv din e-adress här så får du ett mail när vi skriver något nytt.

Gör som 2093 andra.


Vindo
Displayexperten
Butiksinredning i Gnosjöregionen
Ricana
Reform



Happy Småland AB
Burserydsvägen 38
333 32 Smålandsstenar
Telefon: 0371-31920
www.butiksinredning.se