Utnyttja teknik i butik

Den snabbaste utvecklingen i världen just nu sker inom IOT (Internet Of Things). Ericsson beräknar att bara inom 10 år kommer 50 miljarder prylar att vara uppkopplade mot internet och den största utvecklingen kommer att ske inom smarta byggnader – med andra ord kommer vi att få se många smarta butikslokaler växa fram.

Men redan nu finns en mängd tekniker ute på marknaden som kan användas i butiksmiljöns tjänst. Häng med på en snabb teknikspaning!





Eye tracking

Eye tracking, eller ögonstyrning som det också kallas på svenska. Glöm musen, titta istället på det du vill använda. Ögonstyrning skulle till exempel kunna användas på skärmar i butik där kunden navigerar fram till rätt information via sina ögonrörelser. Ögonstyrning är också ett effektivt hjälpmedel i marknadsföringsstudier. Tekniken har länge använts inom spelindustrin. Ledande inom anpassningen för konsumenter är svenska Tobii Technology.

Kinect teknologin

Kinect teknologin, utvecklad av Microsoft och även den väl använd inom spelindustrin, ger ytterligare möjligheter till interaktion med en dator utan att använda vare sig mus eller tangentbord. Du styr helt enkelt med gester. På Selfridge´s i London använde Nike redan för ett par år sedan kinectmagin för att locka förbipasserande till skyltfönstret.


http://blogs.microsoft.com/next/2013/04/03/nike-slam-dunks-with-kinect-at-selfridges/#.UW5rS7WG18G


Här är fler exempel på hur du kan använda kinect-tekniken i butik:


Augmented Reality

Augmented Reality (AR) är en kombination av verklighet och visuella lager av data. På svenska kallas det ibland för ”Förstärkt verklighet”. Tekniken blev känd för allmänheten med Google Glasses och har förfinats med Microsoft Hololens men principen är den samma: Sinnesintryck kommer från verkligheten och det digitala – i realtid och med geometrisk matchning. Exempelvis använder IKEA AR-teknik i sin digitala katalog så att kunden i realtid kan se hur en tilltänkt möbel passar in där hemma.



Designingenjörerna AB (DING) har hjälpt flera svenska kunder att ta fram AR-applikationer.


http://www.augmentedreality.se/?gclid=CKyVrIjao8gCFevnwgod2mUB_w


 


xcvcxv


Estimote stickers

Estimote stickers, även kallade Nearables, är små sladdlösa elektroniska sensorer som du kan fästa på vardagsting – eller varför inte hundens halsband – och genom bluetooth sända data till mobila enheter. En estimote sticker kan till exempel fästas på en vara i butik och när kunden plockar upp varan sänds automatiskt kundrelaterad information till en skärm intill. När butiksägaren går igenom data blir det också tydligt vilka varor som lett till interaktion med kunden.


http://estimote.com/

Telepresence och 3d-printning

Telepresence (telenärvaro) är samlingsnamn för en rad olika teknologier som låter en person känna sig närvarande trots att man är långt borta, och har ibland kallats för nästa generations videkonferens. Det kan till exempel innebära att en fjärrstyrd robot ger den mänskliga operatören en så tydlig känsla av att vara på plats att upplevelsen liknar virtual reality. Kanske kan kunden i matvarubutiken få se sig omkring på de Brasilianska betesmarkerna som levererar ekologiskt kött?


http://robotnyheter.se/tag/telepresence/


 


3D-printtekniken blir allt mer prisvärd och skapar nya möjligheter för till exempel butiksskyltning. Skriv ut vad du vill, när som helst, hur som helst. Bara fantasin sätter gränserna.


Så häng med i utvecklingen! För att säkerställa konkurrenskraftiga butiker måste vi titta in i framtiden, och då gäller det att ha ett öppet sinnelag.


/Gabriella Mellergårdh, Butiksinredning.se

 



 


Kategorier

Trender
Teknik




Liknande sidor






  Sök överallt på hela hemsidan

 

 Inspirationsbrev

Vi skickar ut e-brev med inspiration, tips & trix och produktnyheter. Fyll i dina uppgifter så får du också dessa brev.
Skicka!

Skickar...

Den här webbplatsen använder cookies. Läs mer »


Tack, jag förstår