Inspiration

Kölapp digitalt

Digital kö-lapp underhåller kunderna

 2017-08-30

Man brukar säga att vi svenskar är bra på att stå i kö. Vi vet att man ställer sig sist och väntar på sin tur. Men långa ringlande köer är ändå ett stressmoment både för kunden och butiken.

Därför har Qumatic i samarbete med Sticky Beat lanserat MyFunWait™ – världens första integrerade, mobila underhållnings- och köhanteringssystem.

spela och samla rabatt

Locka kunder till butiken med mobilspel

 2017-08-16

Jo det kan faktiskt löna sig att spela mobilspel. ICA Kvantum i Välsviken, Karlstad har lockat kunder till sin butik med hjälp av en spel-app utvecklad av digitala innovationsbyrån Sticky Beat. Shopping Games är skapad för en bred målgrupp där spelarna belönas med rabatter.

telefonen ger smart direktreklam

Smartare direktreklam når kunderna i telefonen

 2017-06-19

Glöm den fysiska direktreklamen i brevlådan. Med Shopguns lösning kan butiksägare på ett modernt och effektivt sätt nå ut med aktuella erbjudanden. Tack vare den lättanvända appen kan man vinna kunder och nå nya målgrupper.

Butik använder AR

Kombinera det fysiska och det digitala i din butik

 2017-05-09

Låt ditt företags DNA skina så att din butik blir något mer än ytan den upptar! Det rådet ger Andreas Stjärnhem, Creative Director på digitala innovationsbyrån Sticky Beat.

Småbutiker har gått upp i stormarknader och köpcenter, gågator kämpar för överlevnad i växande e-handel.

– Vad betyder det här för mig som butiksägare? Är det jobbigt, svårt och problematiskt? Eller är det en stor möjlighet som vi kan ta oss an med nyfikenhet?

Hemleverans från butik med Urb-it

Urb-it – ett helt nytt sätt att handla

 2017-05-09

Han vill krossa myten om att den fysiska handeln är döende. Tvärtom är det en blomstrande säljkanal som visar en positiv trendkurva och som bekräftar vikten av det personliga mötet och mänskliga relationer, menar Mats Forsberg, VD och medgrundare av Urb-it.

– E-handeln kan aldrig ersätta butikens ovärderliga roll i att förse kunder med personlig service, säger Mats.

Växande möjligheter med digital butikskommunikation

Digital signage - börja idag

 2017-05-05

Idag sker det första mötet mellan varumärke och konsument allt oftare i den digitala världen och butiker arbetar hårt med att integrera digitala lösningar i den fysiska inredningen. Virtual reality, augmented reality, RFID och beacons är bara några exempel på områden där man testar sig fram för att finna kundnyttan i användandet av ny teknik i butiksmiljö – mer eller mindre framgångsrikt.

– Många är fortfarande osäkra på var de ska börja. Vi kan se att digital signage och digitaliseringen av butikskommunikation är en väldigt bra utgångspunkt, säger Jonas Liljebäck, VD och partner på Expohouse Sweden som bland annat utvecklar skräddarsydda butikskoncept.

butiken får nya verktyg

Den fysiska butikens revansch

 2017-05-04

Svarta rubriker om e-handel som orsakar butiksdöd är rent nonsens. Tvärtom har den fysiska butiken framtiden för sig.

– Det är dags för butiksägarna att dra av sig offerkoftan och förstå att man har fantastiska möjligheter. Butikslokalen är oerhört central och kommer så att vara inom överskådlig framtid, säger Jens Levin, vd Sitoo.

Vad alla som ägnar sig åt handel måste förstå är att konsumenterna har ett nytt sätt att handla idag. Sedan smartphonen introducerades på marknaden för tio år sedan har den förändrat vår vardag rejält.

– Nästan alla konsumenter har en smartphone idag och genomsnittssvensken använder sin smartphone cirka 200 gånger varje dag, konstaterar Jens.

Skånska Byggvarors Shop-in-shop-lösning

Shop-in-shop ett vinnande koncept

 2017-04-10

Det är som ett kinderägg i jätteformat. Besök Plantagens butik i Jönköping och du får också möjligheten att ta del av Skånska Byggvarors sortiment med både inspiration, kundrådgivning och möjligheter att handla. Skånska Byggvarors Shop-in-shop lanserades även i norska Bergen och Stavanger i mars.

En konkurrensutsatt bransch

Fysik butik kompletterar e-handeln

 2017-03-17

E-handeln fortsätter att växa. Under 2016 steg den totala e-handeln i Sverige med 16 procent och utgör nu 7,7 procent av den totala detaljhandeln – och 13,6 procent av sällanköpsvaruhandeln. Här kan du ladda ner hela E-barometern för 2016.

Fysiska butiker hotas av ökande e-handel

Så undviker du butiksdöden

 2017-03-14

– Den fysiska butiken är inte död, den har bara fått en annan roll där hela köpprocessen inte sker i den fysiska världen, menar Magnus Ohlsson, detaljhandels- och marknadsexpert.

Han skriver på Linkedin om hur butikerna ska överleva apokalypsen, det stora detaljhandelsskiftet. Läs mer här:

– En viktig nyckel till överlevnad är att förstå kundens köpresa och vilken roll nätet kontra den fysiska butiken spelar i köpprocessen, säger Magnus.

Rapporten ”Det Stora Detaljhandelsskiftet” från Svensk Handel som släpptes i början av året var delvis ganska deppig läsning för de fysiska butikerna. Priser och marginaler sjunker i takt med att digitaliseringen möjliggör nya affärsmodeller och handeln koncentreras till färre men större aktörer.

Och så den dystra prognosen att mellan 5 000 och 10 000 butiker i sällanköpsvaruhandeln väntas stänga till och med år 2025.

Försäljningen ökar med rätt butiksdisplay

Maxa försäljningen med genomtänkt display

 2017-02-03

Det tål att upprepas – hur en produkt presenteras i din butik är avgörande för hur den kommer att sälja. Och här handlar det både om en säljande butiksdisplay och en genomtänkt produktexponering.

Butiksförsäljning är beroende av goda relationer med kunden

Bygg starka kundrelationer!

 2017-01-25

Oavsett om du säljer online, offline eller omni behöver fokus ligga på att bygga relationer med kunden.

Tar du tempen på den svenska och europeiska detaljhandelns digitalisering och jämför med USA så ligger vi långt fram. Det konstaterar journalisten, författaren och e-handelsexperten Urban Lindstedt efter att ha besökt USA:s största detaljhandelskonferens nyligen, NRF Big Show i New York.

Statistik från US Censur Bureau visar att e-handeln bara stod för 8,5 procent av USA:s totala detaljhandel under första kvartalet 2016 vilket är betydligt mindre andel än både Storbritannien, Sverige och troligtvis hela Nordeuropa.

– Det är lätt att förblindas av Amazon och andra stora e-handlare i USA och tro att hela den amerikanska detaljhandeln ligger i digitaliseringens framkant, men så är det inte, säger Urban Lindstedt.

Men vad som stod ut som en viktig påminnelse under NRF Big Show var vikten av att bygga starka kundrelationer och skapa en community tillsammans med kunderna. Guidade turer till butiker i New York gav samma röda tråd.

Låt din butik dofta!

 2016-10-20

Nu är det bevisat – igen. Dofter påverkar vårt köpbeteende. Ny forskning visar att vår köpintention ökar med hela 40 procent när både synintryck och luktsinne aktiveras.

Studien visade på ett tydligt samspel mellan våra sinnen och att det är en serie av händelser som vägleder oss att fatta beslut om köp. Lukten påverkar synen som i sin tur hjälper minnet som påverkar köpintentionen.

Och det visade sig att den söta doften från nybakade kakor var en riktig höjdare. Doften av kakor och bullar lockar mer än doften av kaffe, konstaterar Poja Shams, lektor i företagsekonomi.

pokemon go för butiker

Ökad försäljning i butik med Pokémon Go

 2016-09-20

Succéspelet Pokémon Go kan hjälpa till att lyfta dagligvaruhandeln. City Gross har redan testat kraften i fenomenet.

En #-tävling, lockbeten i form av så kallade lure modules, fri wifi och erbjudanden riktade till spelarna har lockat allt fler besökare till fångstfester i kedjans butiker, skriver man i ett pressmeddelande.

Tillströmningen av kunder har ökat de dagar man har aktiverat Pokémon Go-lockbeten vid sina butiker jämfört med dagar då man inte gjort det. Dessutom har försäljning av kampanjvaror ökat med 200-400 procent.

– Våra medarbetare i butik tycker det är lika kul som spelarna när vi kör fångstfester och det känns spännande när vi kan skapa underhållning samtidigt som man handlar, säger Thèrése Lundquist, ansvarig för satsningen på City Gross.

tyst timme i butiken

Ett varuhus där alla måste vara tysta

 2016-09-19

Hur anpassad är din butik för människor med särskilda behov? Aseda Living i Manchester, England, har inför en tyst timme varje vecka för att hjälpa personer med autism och andra som besväras av höga ljud. Inga tv-skärmar, ingen bakgrundsmusik och inga brummande rulltrappor.

Dessutom har man skapat en karta över butiken som visar vägen utan ord, vilket också blir till hjälp för besökande kunder med andra funktionsnedsättningar.

Butikschefen Simon Lea fattade det något ovanliga beslutet efter att ha sett en mammas förtvivlade situation med sin son inne i butiken.

– Pojken var helt vild, sparkade och skrek, och hans mamma var helt slut. Hon berättade för mig att han var autistisk och hade fått en fullständig härdsmälta, berättar Simon för tidningen Manchester Evening News

shop-nordic-2016

SHOP Nordic 2016. Se bilder här

 2016-04-13

Nu är SHOP Nordic 2016 avslutad. Vi var där. Se bilder här. Stort tack till alla besökare och en varm kram till Sofie Dagnelid och de andra som gjort denna mässa möjlig!

Här är bilder från mässan. Håll till godo :-)

Dags för SHOP Nordic 2016 – mötesplatsen för butiksinredare

 2016-03-31

Inredare, visual merchandisers, konceptansvariga, butikschefer, dekoratörer – alla laddar för SHOP Nordic 2016 som går av stapeln på Kistamässan den 13-14 april, i år med en unik internationell prägel.

Från nordisk till internationell mässa

Mötesplatsen för butiksinredning, koncept och design har mer än 160 utställare från 17 olika länder, bland annat Kina, Tyskland, Schweiz, Italien och Polen.

– Dessutom har vi näst intill alla nordiska butiksinredare på plats vilket verkligen ger besökaren inspiration för olika lösningar på former och materialval som speglar de senaste inredningstrenderna, säger SHOP Nordics projektchef Sofie Dagnelid.

Mässan presenterar de senaste nyheterna från ledande leverantörer inom handeln, bland annat inredning, koncept, skyltar, digital signage, kundvagnar, kassadiskar och produktställ. Arrangörerna utlovar "extravaganta monterbyggen" som ger en fantastisk visuell upplevelse på plats.

Smartphones ersätter butiksbiträde

Mobilapp konkurrerar med butikspersonal

 2016-03-29

Ja riktigt så allvarligt behöver det inte vara men ett faktum som alla över 25 behöver förstå är att smartphonen allt mer blir butikens viktigaste shoppingverktyg. Och det påverkar såklart även mötet mellan köpare och säljare i butik.

Feng Shui för butiksinredare

Feng Shui för butiksinredare

 2016-03-20

Inredningslära. Alla som intresserar sig för inredning har någon gång hört talas om den uråldriga kinesiska inredningsläran Feng Shui. I grund och botten handlar det om balans. Att låta det feminina, lätta och intuitiva mötas av det maskulina, fyrkantiga och faktabaserade. Yin och Yang på kinesiska.

Det är hokus pokus för somliga – men författaren Linda Cahan menar att butiksinredare har massor att vinna på att tillämpa principerna för Feng Shui i sin butik. Läs mer här »

Det handlar, menar hon, om att både du och dina kunder ska trivas och känna sig hemma i butiken. Trivs man där så handlar man också mer.

Vett och etikett i butikerna

Vett och etikett för butikspersonal

 2016-02-15

Det sägs att tre av fyra kunder som lämnar en butik utan att handla gör det för att personalen är ointresserad. En skrämmande sanning, konstaterar Stefan Ekberg som ger ut månadsbrevet Butiktipset.

– Studier har visat att den som blir kontaktad av en säljare, antingen genom att de säger hej eller att de visar några saker, kommer att köpa mer. Men, och det är viktigt – det finns nästan ingen som gillar en hårdsäljare. Balansen är känslig, säger Stefan Ekberg.

Det allra första att fundera på är vad kunden ser när han eller hon kommer in i butiken. Vilket synintryck ger butikspersonalen?

– Dina kunder ser dig först och hör dig sedan. Håll koll på kläder, naglar, händer och tänder. Och kom ihåg att de kollar in dig. De funderar över om du är en person de kan gilla och respektera, säger Stefan Ekberg.

Lika självklart att tänka på är förstås att du som butiksbiträde uppmärksammar kunden som kommer in, att du säger hej med ett leende, men samtidigt gör det så subtilt att du inte upplevs som påträngande. Stolpa inte rakt fram och träng dig inte på i kundens personliga sfär.

– Då är risken stor att kunden inte ens hälsar tillbaka utan istället säger ”jag tittar bara”. Ta ett par steg tillbaka, observera vad kunden gör och kom ihåg att miljön är ny för kunden. Ge dem tid, säger Stefan Ekberg.

 

musik i butik spotify

Ökad försäljning med musik i butik

 2016-01-22

Butiksmiljön är direkt avgörande för kundens köpbeteende – och här spelar musiken en viktig roll. Studier visar att försäljningen ökar med mellan tre och fyra procent när musik spelas i butiken jämfört med om det är alldeles tyst.

En undersökning vid Handelshögskolan i Stockholm, gjord tillsammans med klädkedjan Gant och Spotify-partnern Soundtrack your brand, visade att ”varumärkesanpassad bakgrundsmusik” ökade butiksförsäljningen med så mycket som 31,7 procent.

Butiksträffar för VIP-medlemmar

Tio tips för kundträff i butik

 2016-01-15

10 TIPS. Ta hand om dina lojala kunder! Kundkort med bonussystem är kanske det vanligaste sättet att premiera trogna kunder. Lite mer krävande men oerhört effektivt är att arrangera VIP-kvällar i butiken för särskilt utvalda kunder.

Oavsett bransch ger det personliga mötet med kunden möjlighet både att sprida kunskap om produkter och nyheter samt att få in viktig feedback från ditt viktigaste kapital: kunden. Det stärker relationen till kunden som känner sig utvald och viktig.

Butikstrender 2016

2016: Digitalisering möter småskalighet

 2016-01-02

2016. En trendspaning inför det kommande året i detaljhandeln visar tydligt på kundernas krav på ytterligare digitalisering och sömlösa shoppingupplevelser – samtidigt som man hyllar det enkla, operfekta och hantverksmässiga.

Detaljhandelns tyngsta trender förutspås bland annat av Handelstrender.se. Inför 2016 är det tydligare än någonsin, menar man, att detaljhandelns hjärta är digitalt. Big data och analyser av kundbeteende är fundamentet i framtidens butik och det kommer att påverka butikernas rekryteringsbehov redan under 2016 för att man ska ha rätt kompetens, tekniska förutsättningar och intern förmåga att visualisera resultaten.

Skylta rätt och sälj mer

Skylta rätt och sälj mer

 2015-09-02

När dina kunder passerar skyltfönstret har du kanske tre sekunder på dig att tala om vad de kan hitta i butiken om de går in. Det menar författaren Stefan Ekberg som gett ut ett 30-tal böcker om företagande och marknadsföring. I sitt nyhetsbrev ”Butikstipset” delar han tankar om hur rätt skyltning ger bättre affärer.


– Skyltar som bara är snygga gör inget jobb. Rekvisita som inte stödjer idéer bakom produkterna är roliga men inte alltid säljande. Du måste vara sträng mot dig själv här, säger Stefan Ekberg.
För många skyltar, otydlighet i text och bild, stavfel och konstiga särskrivningar är vanliga problem i många butiker.
– En butik består egentligen av en samling säljstationer och du måste fundera ut hur dina stationer ska se ut innan du gör skyltningen, säger Stefan.

Semestertid är shoppingtid

Semestertid är shoppingtid

 2015-06-30

Shopping eller bad på semestern? Återstår att se om Svensk Handel får rätt i Handelsbaromtern för juni som visar att hälften av handlarna (54 procent) tror på minskade vinstmarginaler för handeln som helhet i sommar. En kylig start på sommaren, stigande arbetsgivaravgifter och stark dollar uppges vara de huvudsakliga anledningarna till vikande tro på försäljningsutveckling.


Men även om Svensk Handel förutspår en sval försäljning är det tveklöst så att semestertider innebär shopping. Och kanske är det just nu som dekoratörerna får visa framfötterna mer än någonsin för att skapa lockande skyltfönster. Bloggaren och föreläsaren inom visual merchandising Jonathan Baker fångar upp de hetaste skyltfönstren i Londons stadspuls där exempelvis varuhuset Debenhams på Oxford Street med hjälp av raffinerad ljussättning lyckas skapa magi av så enkla färger som vitt och bleka pasteller. Eller modebutiken Jigsaws på Kings Road där man målar i somrigt vitt och blått med hjälp av sand.

Anställ en robot i butiken

Anställ en robot i butiken

 2015-06-16

Ge kunden bättre och snabbare service med hjälp av en robot. I första hand handlar det fortfarande om lagertjänster där livsmedelsbutiker och apotek gått före i användningen av plockrobotar, också utanför e-handelssystemen. Apoteksgruppens apotek i Borgholm har nyligen installerat en plockrobot som ska spara värdefull tid för kunderna.

– Den nya plockroboten innebär att jag och mina farmaceuter kan erbjuda snabbare expediering och få mer värdefull tid med kunden utan att behöva leta fram medicinen. Vi kommer inte heller att behöva ägna lika mycket tid för att hantera alla läkemedel som finns på ett apotek av vår storlek, säger apotekare Kristian Aranäs till Handelstrender.se.

När farmaceuten expedierar ett visst läkemedel utifrån kundens recept hämtas det från rätt fack av plockroboten och levereras greppbart för farmaceuten. Servicen blir bättre och snabbare, risken för att man plockar fel förpackning försvinner och lagerhanteringen blir smidigare då roboten själv sköter placeringen av läkemedel utifrån skanning av de streckkodsförsedda förpackningarna.

Internet of Things revolutionerar handeln

Internet of Things revolutionerar handeln

 2015-05-20

Lägg det på minnet – Internet of Things (IoT). Digitaliseringen av vardagsprodukter som omger oss kommer att förändra allt vi trodde att vi visste om butiksinredning och handel. Keith Mercier, Global Retail Leader för IBM Watson, konstaterar i Forbes (http://www.forbes.com/sites/ibm/2015/01/12/the-internet-of-things-will-transform-retail-as-we-know-it/), att just handeln kan vara det område som kommer att påverkas mest.

– Somliga kommer att överge den fysiska butiken helt och hållet. Andra kommer att använda applikationer som hjälper dem att spendera sina pengar på ett mer strategiskt sätt (som att köpa flygbiljetten på tisdagar när priserna är lägre). Andra kanske prenumererar på algoritmbaserade shoppingtjänster och därigenom undviker köpbeslut nästan helt och hållet, säger Keith Mercier.

Doftmarknadsföring ökar försäljningen

Dofter ökar försäljningen

 2015-05-06

Luktar det gott så handlar vi mer. Flera oberoende studier har gett ett entydigt resultat – rätt doft i rätt sammanhang ökar försäljningen. Runt om i världens finns allt ifrån doftande hotell och klädbutiker till väntrum och livsmedelsbutiker men ännu har Sverige en hel del att upptäcka när det gäller sinnesmarknadsföring, menar Bertil Hultén, professor vid Linnéuniversitetet. Han har forskat om sinnenas betydelse för framgångsrika varumärken i mer än tio år och även skrivit två böcker varav den senaste, ”Sinnesmarknadsföring – teoretiska och empiriska utgångspunkter” precis kommit ut på Studentlitteratur.

– Det handlar om att använda subtila detaljer. Hjärnan uppfattar detta som viktigare än vi tror. Kunden blir mer nöjd och tillfredsställd, stannar kvar längre i butiken och köper dyrare varor, säger Bertil Hulten.

Pop Up Butiken lyfter varumärket

 2015-04-23

Plötsligt dyker den upp från ingenstans. Pop Up Butiken har blivit ett säljande begrepp där tomma butikslokaler eller öppna ytor till exempel i ett köpcentrum förvandlas till en intresseväckande marknadsplats. Konceptet slog igenom i USA, Canada, Storbritannien och Australien men har också kommit till Skandinavien för att stanna.

Det kan vara ett effektivt sätt att lyfta en produktlansering eller helt enkelt stärka varumärket. Pop Up Butiker är också ett sätt för företag som främst säljer på nätet att då och då få möta sina kunder i en fysisk miljö.

Hängaren – en enkel men oumbärlig detalj

 2015-03-23

Det är en enkel men oumbärlig detalj inom konfektionsindustrin. Varje år tillverkar Braiform cirka 3 miljarder hängare (eller galgar som det ofta kallas) som sprids i butiker och varuhus över hela världen.

– Vi finns representerade i drygt 30 länder idag och det tillkommer hela tiden nya kontor och produktionsenheter i takt med att kedjorna producerar i nya länder, så det är en global verksamhet. Vi får vara med där det händer i branschen och när nya behov dyker upp är vi där och täcker upp dem.

Det säger Magnus Welander, vid Braiforms Skandinaviska kontor i Gnosjö. Utifrån Gnosjöregionen servar man marknaden i Skandinavien och Baltikum, Europakontoret ligger i London och Braiforms största kontor är placerat i Hong Kong eftersom det mesta av produktionen sköts i Asien. Braiforms kunder består av allt från enskilda butiker till de största kedjorna.

Butiksleverantör och e-commerce på Kistamässan

Den nordiska handelns viktigaste mötesplats

 2015-02-19

Årets Butiksleverantör och e-commerce på Kistamässan samlas allt inom handeln på en och samma plats. Ny innovativ teknik, utrustning och inredning för hela handeln.

– Här lyssnar du på framgångarna, förebilderna och forskningen. Här får du de djupa insikterna och de breda perspektiven som gör att du tänker om och ser din verksamhet i nytt ljus, säger Caroline Svärd, projektledare.

Smart butiksbelysning ger klirr i kassan

Smart butiksbelysning ger klirr i kassan

 2015-01-15

Produktnyhet Belysning är så mycket mer än bara armaturer. Det menar Kent Rosengren, VD Easyform AB. Varje varumärke har sin egen identitet som kan förstärkas genom en shoppingupplevelse som ligger i linje med denna. Till exempel ”sportig”, ”elegant”, ”exklusiv”, ”lågpris” för att nämna några.

Hur kan butiksbelysningen göra skillnad i shoppingupplevelsen?

– Vissa butiker föredrar ett lite vitare/kallare ljus som upplevs som mer ”gnistrande” och elegant, andra butiker föredrar ett varmare ljus och mer av accentbelysning för att framhäva vissa produkter eller för att skapa en trivsam butiksmiljö, säger Kent Rosengren. 

Oftast innebär ny butiksbelysning en relativt stor investering och då är det viktigt att det blir rätt från början.

– En sådan investering bör leda till både en bättre shoppingupplevelse och en lägre driftskostnad, säger Kent Rosengren.

Låt gratis WiFi vara självklart i butiken

Låt gratis WiFi vara självklart i butiken

 2014-12-22

Gratis WiFi. God kundvård och det lilla extra i köpupplevelsen är den fysiska butikens bästa konkurrensmedel, det menar Svenska Moderådet, samarbetsforum för den svenska mode- och textilbranschen:

”Vi vill slå ett slag för kreativa displays också inne i butik och sneglar förstås på IKEAs skickliga varuhuskoncept. Kom ihåg att skyltning ska trigga fantasin och få oss att vilja ha det vi inte visste att vi ville ha.” skriver man i sin inrednings- och dekorationsguide för hösten-vintern 2015/2016.

Skapa upplevelser och mötesplatser

Skapa upplevelser och mötesplatser

 2014-12-18

Mötesplats. En butik är så väldigt mycket mer än en plats för inköp – det är en mötesplats. Det menar Charles Larsson, marknadschef på Steen & Ström Sverige AB, Skandinaviens ledande köpcentrumutvecklare. 

– Det är en generell förändring som skett över tid och som accelererat både vad gäller köpcentrum och enskilda butiker. Vi skapar mötesplatser vilket också påverkar miljön, säger Charles Larsson.

För en butik som vill utveckla sitt koncept är det därför viktigt att tänka på exempelvis en sådan sak som sittplatser. Det handlar inte längre bara om hyllsystem och displayer.

– Det handlar om att skapa en helhetsmiljö som attraherar din målgrupp, säger Charles Larsson.

Showroom i butiken

Nya koncept och format i framtidens butik

 2014-12-16

Framtidens butik. Trenderna som anger riktningen för framtidens butik kommer att vara helt branschöverskridande tack vare den digitala tekniken.

– Som forskare vill jag noga betona: Den fysiska handeln kommer inte att dö. Men vi kommer att se nya butiksformat och butikskoncept, säger Malin Sundström från handelsinstitutet SIIR (Swedish Institute for Innovative Retailing).

För att följa med förnyelsevågen måste aktörer inom handeln bli ännu mer kreativa och, framför allt, bredda sin konsumentinsikt, menar Malin Sundström.

– Det är jätteviktigt att förstå dagens och framtidens konsumenter. Det handlar inte längre om färg, form och design i butiksinredningen. Vi måste förstå hur människor kommunicerar.

Hologram revolutionerar butiksupplevelsen

Hologram revolutionerar butiksupplevelsen

 2014-12-10

Hologram. Att använda sig av hologram i detaljhandeln har varit en önskedröm för många ända sedan Star Wars-filmerna. Det säger Malin Sundström, akademisk föreståndare för handelsinstitutet SIIR (Swedish Institute for Innovative Retailing).

Och kanske är den drömmen inte så långt borta. Hologramtekniken väntas snart vara användbar i våra smartphones och kommer bland annat att innebära att man kan projicera 3D-bilder. Ett hologram kan avbilda en människa, ett djur eller en produkt, ja vad du än önskar, med hundraprocentig träffsäkerhet. Och bilden kan projiceras var som helst, även utomhus.

– Själv har jag precis bara börjat fundera och drömma. Visst vore det intressant att koppla samman hologram med NFC-läsare i telefonen och i butiker låta hologram tala till kunderna när de passerar en läsare? säger Malin Sundström.

Rachel Shechtman, Story, New York

Butiken som regelbundet byter inredning och sortiment

 2014-12-04

Inrednings- och sortimentsbyte. Hur ska en fysisk butik behålla dragningskraften när e-handeln lockar kunder i allt större utsträckning? Rachel Shechtman har utmanat rådande butikskoncept. Hon är varumärkeskonsulten som blev entreprenör genom att skapa något helt nytt i en butiks- och eventlokal, mitt på Manhattan, New York. Butiken heter STORY och konceptet är hämtat från medievärlden. STORY fungerar som en tidning där temat/utbudet förändras var fjärde till sjätte vecka. Några exempel är Color STORY, New York STORY, Love STORY och Wellness STORY.

– Ett magasin berättar historier med hjälp av bilder och skrivna ord. STORY gör det genom försäljning och event, säger Rachel till tidningen New York Times.

Satsa på visual merchandising

Satsa på visual merchandising

 2014-11-24

Visual merchandising. Hur kommunicerar du ditt företags identitet i butiken? Visual merchandising är en av de mest kostnadseffektiva möjligheterna att öka försäljningen genom förbättrad shoppingupplevelse. På Linnéuniversitetet i Växjö utbildas den nya generationen visual merchandisers.  Programmet för inrednings- och butikskommunikation utgår från inredarens möjlighet just att bidra till företagets lönsamhet. Den 2-åriga utbildningen är utformad i nära samarbete med företag som själva har upplevt dynamiken i skärningspunkten mellan företagsekonomi och design.

– Vi märker att butikskommunikatörer är efterfrågade på marknaden idag. Både genom företag som anställer dem in house och genom att man anlitar dem som fristående konsulter, säger Stefan Lagrosen, prefekt vid Linnéuniversitetet.

Hans generella råd till företag som vill utveckla sin butikskommunikation handlar framför allt om att låta varumärket ha en framträdande roll i butiken.

– Men självklart också att ta hänsyn till konsumenten, att ta reda på vilka de är och hur de beter sig, hur deras köpbeteende ser ut, säger Stefan Lagrosen.

Läs mer om Linnéuniversitetets utbildning här: http://lnu.se/utbildning/program/egibn

Handelsakademin i Göteborg, Stockholm och Haparanda har liknande yrkeshögskoleutbildningar för butikskommunikatörer. Läs mer här: http://www.handelsakademin.se/yrkeshogskola/om-yh

Har man ambitionen att utveckla kompetensen hos befintlig personal eller att unna sig själv en vidareutbildning till dekoratör finns en populär 20-veckors distanskurs vid Leksands folkhögskola. Läs mer här: http://www.leksand.fhsk.se/dekorator

 /Gabriella, Butiksinredning.se

Öka säljkraften med rätt presentation

Öka säljkraften med rätt presentation

 2014-11-23

Butikskommunikation. Konsten att presentera varor på ett sätt som ökar säljkraften kallas visual merchandising, eller om du så vill – butikskommunikation. Kompetensen kan köpas in externt – men det finns fem enkla, handfasta råd för den som själv vill komponera exponeringen av produkter i sin butik.

Åk på trendspaningsresa

Åk på trendspaningsresa

 2014-11-19

På trendspaningsresa. Berlin, London eller New York – uppsök inspirationen där den finns! Det rådet ger SRC, Scandinavian Retail Center, som arrangerar trendspaningsresor inom alla branscher.

 – Allt bygger på vad uppdragsgivaren vill få ut, det kan handla om trender inom mat och service likaväl som butiksinredning och butikskommunikation, säger senior consultant Richard Sverkersten.

julhandeln

Maxad julskyltning 2014

 2014-11-17

Julskyltning. Årets julskyltning hos Nordiska Kompaniet ger enligt dem själva ”alla julälskande barn och vuxna sitt lystmäte, med fler tomtar, mer glitter och en juligare jul än på många år.”

– För många börjar julen på NK, med start på skyltsöndagen då vi avtäcker årets fönster. Tillsammans med Bukowskis Market engagerar vi våra besökare att bidra till årets välgörenhet, och samtidigt få med sig en bit av julen på NK hem, säger Daniel Stipich, marknadschef på Nordiska Kompaniet. 

Intäkterna från auktionen går oavkortat till Läkare utan gränser och från och med den 13 januari 2015 finns möjlighet att lägga bud på objekten.

10 trender inom butikskommunikation

10 heta trender

 2014-11-13

Trendspaning. Raffinerade uttryck behövs för att fånga uppmärksamheten hos dagens konsumenter. Inside Retail Magazine, Australiens ledande tidning inom detaljhandeln, presenterar de tio hetaste trenderna inom butikskommunikation.

  1. Skyltfönstret måste förändras kontinuerligt, särskilt inom konfektionsindustrin. Det handlar om snabba intryck.

  2. Skapa flexibel skyltning. Det är utmaningen för alla leverantörer – att konstruera utvecklingsbara lösningar i mångsidiga material. Särskilt på livsmedelssidan märks ett ökande intresse för flexibla displayer, gärna i material som timmer, tråd och trähyllor.

  3. Gör-det-själv trenden växer starkt. Butiker efterfrågar kostnadseffektiva lösningar i form av lättinstallerade och smidiga produktställ, displayer och hyllsystem som kan monteras utan experthjälp.
Exponera hantverket

Ny trend – exponera hantverket

 2014-11-05

Exponera hantverket. Trendkänsliga butiker i London söker sig tillbaka till sina rötter genom att hylla det genuina hantverket. Joseph Cheaney & Sons har tillverkat traditionella engelska skor i Northamptonshire sedan 1886. Varje enskilt par tillverkat för hand gör att hantverket spelar en viktig roll för varumärket.

Och när man nu öppnat en flaggskeppsbutik på Jermyn Street i London är det hantverk och tradition som lyfts fram, skriver Handelstrender.se. Den ena delen av butiken speglar tillverkningen, med en påtaglig känsla av verkstadsmiljö. Den andra delen är designad som ett styrelserum. Personalen tar hand om kunderna i den exklusiva miljön där hela den bakre väggen pryds av modeller som används när skon tillverkas.

Butikslokaler med inspirerande skyltning

 2014-10-28

Skyltfönster. Det finns skyltfönster som folk ser fram emot att gå förbi. Under vissa årstider så vet man att det kommer att bjudas på show och då tar man kanske till och med en liten omväg för att se hur fönstren har dekorerats. En butik har mycket att vinna på att skapa ett inbjudande skyltfönster som får folk att vilja veta mer. Nu kanske man inte har råd att bjuda in en kändis som ligger och sover i fönstret, men det finns andra knep för att få folk att bli imponerade och nyfikna på ens produkt. Är man uppfinningsrik så kan man komma på spännande kampanjer och uppdrag som man förmedlar via sin butiks fönster.

Vårens färger 2015

Vårfärger 2015

 2014-10-27

Färger. I den grafiska branschen är Pantone och PMS-färger ett välkänt begrepp. Här finns några av världens bästa färganalytiker och nu har färgskalan för våren 2015 släppts. Det finns färgskalor för män och för kvinnor och även en mängd andra färgskalor. Här kommer en av dem: 

Spring 2015: En Plein Air 

This season, cooler and softer color choices with subtle warm tones follow a minimalistic en plein air theme, taking a cue from nature.

Läs mer på Pantones hemsida »

 


Lysrörsränna från Xcen

Dubbel ljusmängd från ny lysrörsränna

 2014-10-13

Produktnyhet Xcen har utökat sin populära serie med lysrörsrännor med en ny modell anpassad för High Output lysrör. Nya modellen finns i två effekter, 24W (570mm) och 39W (870mm). Dessa har samma längder som standardrännan med 14W respektive 21W, men ger mycket mer ljus. Detta är speciellt intressant i till exempel butiksställ där man vill kunna trycka ner ljus från toppen hela vägen ner till nederst hyllan.

För att samla ihop ljuset från lysrören i en riktning kan rännorna kompletteras med reflektorer som enkelt monteras på lysrörsrännan. Upp till 8st rännor kan kopplas ihop med mellankopplingssladdar av olika längder. I samma serie och med samma format har Xcen också en LED armatur på 11W (570mm) och 16W (870mm)

Här kan ni se Xcens sortiment av lysrörsrännor

Nya lampor i dansk design

 2014-10-11

Visst är de duktiga, danskarna. Här kommer nya lampor från Louis Poulsen. 

Se fler bilder och läs mer på trendspanarna.nu

Foto: Louis Poulsen

Delikatess

Butiksinredning för alla sinnen

 2014-10-11

Då man funderar på vad man kan göra för att skapa en butikslokal som är attraktiv och som får folk att vilja köpa så kan man leka med lite olika koncept och idéer. Ett intressant sätt att tänka på är hur våra olika sinnen kan stimuleras i en butik. Om man använder sig av smart butiksinredning så kan man väcka folks olika sinnen på ett positivt sätt, och även om det inte leder till omedelbar försäljning så kan det vara ett sätt att bygga upp en kundkrets som ständigt återkommer för att handla mer.

Butiksinredning som är effektiv och vacker

 2014-10-11

Innan man beställer inredning till en ny butik så gäller det att fundera på hur möblerna kommer att fungera i praktiken. Man kan alltid se på bilder av snygg butiksinredning och tänka att det vore fint med en butikslokal som ser precis likadan ut, men det här är inte rätt sätt att resonera på. För det första så är varje butikslokal unik, och den kommer att ha sina egna förutsättningar för att skapa trivsel och elegans. Sedan så är det givetvis så att den typ av vara som man säljer i lokalen behöver rätt typ av inredning och här kan man verkligen tala om att effektivitet är en viktig punkt.

Hur skapar man bekväma provrum

 2014-10-11

Om det är så att traktens alla ammande mammor samlas i dina provrum så vet du att det antagligen är rätt bekvämt i dem. Nu får man ju verkligen hoppas att mammorna även handlar kläder eller åtminstone inte tar upp platsen för andra som faktiskt vill prova plagg. Bekväma provrum är viktiga, men hur ska man inreda dessa så att folk upplever att det är kul att komma och prova nyheter? För de allra flesta så är det viktigt med provhytter där man har en spegel och kan röra på sig och sedan så finns det mer som kan bidra till trivseln på ett positivt sätt.

Hyra inredningsdesigner eller inreda själv

 2014-10-11

Om man tycker att man har god smak och vet hur en snygg butik ska se ut så kanske man inte tycker att det behövs någon hjälp med att inreda en ny butikslokal eller göra om i en redan existerande butik. Det är dock bra om man inser att även om man kan lite om färg och layout så betyder det inte att man är expert på området. En professionell inredningsdesigner som jobbar tillsammans med företag som tar fram butiksinredning, och han eller hon vet hur man kan använda sig av några få knep för att fullständigt ändra om i ett rum. Det här är något som kan få en väldigt positiv effekt på försäljningen i butiken och därför ska man fundera på om man ändå inte borde låta en inredningsdesigner ta hand om jobbet.

Inspiration för butiksinredning

 2014-10-11

Inspiration för en butik kan man få på många sätt. Även om man till sist hyr in en inredningsdesigner för att renovera och inreda butiken så kan det vara klokt att ha gjort sig en uppfattning om vad som känns rätt för ens egen verksamhet. Kanske är det dags att resa till Paris, London och New York för att fönstershoppa och se hur spännande butiker inreder för att öka på köplusten och för att skapa miljöer som man gärna återkommer till. Om man inte har tid att resa jorden runt så kan man göra detta med några knappklick online genom att se på shoppingvideos och även ta en titt på presentationer från företag som tillverkar modern butiksinredning.

Inbjudande

Inspiration till att köpa i en butik

 2014-10-11

Vad är det som får oss att vilja handla i en butik medan vi inte ens bryr oss om att kliva in i en annan butik? Det kan till och med vara så att två butiker säljer precis samma varor men på grund av att de har så olika karaktär så upplever man att den ena är bättre än den andra. För den som driver en butik så är det verkligen ett måste att förstå vad som inspirerar till köp, och vad som har motsatt effekt. Det här är ett ämne som man kan fördjupa sig och det är klart att man inte på några minuter kan förklara kundpsykologi, men det finns trots allt några enklare saker att betänka som kan leda till att försäljningen ökar i ens butikslokal.

Ta fram rätt inredning till din butik

 2014-10-11

Det kan vara en spännande uppgift att ta fram ny butiksinredning till en butikslokal, men man kan också komma till slutsatsen att det är svårt att välja rätt. När man ser på inredning så är det inte alltid självklart hur den kommer att te sig i den egna lokalen. För detta kan man behöva en expert på den här typen av möbler som har förmågan att se hur hyllor kommer att se ut i kombination med en viss typ av golv och med rätt butiksbelysning. Innan man hör av sig till en möbelleverantör för butiker så bör man alltså fundera på vilka önskemål man har så att det blir lättare att komma fram till rätt möblemang.

Minispotlight för glasbord

Snygga mini-spotlights för glasmontrar

 2014-10-10

Belysning. Vårt sortiment av belysning anpassad för butiksinredning innehåller nu mini-spotlights med LED. Xcens mini-spotlights är utvalda för att passa som belysning i glasbord, glasskåp och glasmontrar där ofta mindre varor exponeras, som klockor och smycken.

Mini-spotlights finns antingen som ensam stående ”gatlykta” eller i modeller som monteras på en tunn strömskena.

Xcen anpassar belysningssystemet efter just era mått och ger er kostnadseffektiva lösningar med perfekt anpassad belysning som är enkel att installera.

Se Xcens mini-spotlights

Praktisk butiksinredning

Tips för att skapa en säljande butikslokal

Tips & trix. Vi är alla konsumenter och den som har vissa favoritbutiker där det nästan alltid handlas även då man mest kom för att titta bör tänka på vad som gör att det är så lätt att handla i just dessa butiker. Då man vill skapa en säljande butikslokal så finns det en hel del saker att beakta. Olika kundgrupper har olika behov men de flesta är ute efter att fynda och spara pengar på bra saker. Detta är alltså något som man måste erbjuda på ett synligt sätt. Genom att använda sig av skyltfönster så kan man locka till sig fler kunder som sedan upptäcker att det finns bra mycket mer än lockvaran att handla i butiken.

Start

Här hittar du produkter och lämpliga leverantörer. Söker du inspiration eller vill ha tips om vad du ska tänka på vid en butiksetablering så har du kommit rätt. Välkommen.

Få inspiration

Annonsera

Ska du bygga en ny butik eller bygga om en befintlig finns det mycket att tänka på. Du behöver ett gäng bra leverantörer, en stor portion inspiration och en ekonomi som håller ihop. Här ger vi dig tips och goda råd.

 Kontaktinfo

Happy Småland AB

Butiksinredning.se

Burserydsvägen 38

333 32 Smålandsstenar

Kontakta oss & karta

 Följ oss!

Skriv din e-adress här så får du ett mail när vi skriver något nytt.

Gör som 2140 andra.





Happy Småland AB
Burserydsvägen 38
333 32 Smålandsstenar

www.butiksinredning.se